5 tips till dig som ny student!

Grattis! Välkommen till KI! Här kommer några korta tips för dig som börjar din första termin på KI:

1. Utnyttja äldrekursare! De har massa bra tips som underlättar för en, allt från gömda resurser till tips om vad som ska fokuseras på och vad som inte är lika viktigt.
  2. Köp inte alla böcker som rekommenderas direkt! Oftast behöver man inte alla böcker, mycket av informationen finns på internet. Avvakta och se om böckerna behövs, fråga äldrekursare om vilka böcker som är nödvändiga, försök att hitta elektroniska gratisversioner på internet eller vi kursare.
  3. Tänk till innan du tar på dig åtaganden! Det finns mycket kul på KI, många kårer att engagera sig och fester att gå på. Känn på studietempot först, detta kan vara överväldigande första terminen (pratar från egen erfarenhet). Känn av vilken student du är och vill vara, räcker det med studier och socialt eller vill du engagera dig i kåren också? När du kommit in i plugget, kör på!
  4. Börja plugga direkt! Säger detta varje termin, men det är så mycket skönare att hålla sig i fas i jämförelse med att komma på att man ligger efter när det börjar bli lite sent.
  5. Ta vara på de första veckorna! Passa på att lära känna campus och dina kursare, gå på event som anordnas och KI och kåren (Medicinska Föreningen, MF) och njut av den första tiden är nytt och skinande! HÄR kan du läsa om aktiviteter MF ordnar under de första veckorna som du även ser i bilden nedan:

Hoppas du får en fantastisk första vecka och termin!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.