T8 Examensarbetet: forskning och utbyten!

Nu börjar terminen lida mot sitt slut. För min del så är jag snart klar med examensarbetet och den åttonde terminen på läkarprogrammet, vilket betyder att jag har ynka tre terminer kvar. I detta inlägg kommer jag berätta vad examensarbetet är, hur det fungerar och kort om utbyten under denna termin. I nästkommande inlägg kommer jag ge tips på forskarskolor och inför examensarbetet samt berätta om mitt projekt och mina erfarenheter från terminen.

Vad är examensarbetet?

Det innebär att vi väljer ett projekt med en forskargrupp och spenderar en termin med att forska och skriva en uppsats om vårt arbete. Vi examineras i form av inlämning av själva uppsatsen, en muntlig presentation och opponering på en kursares arbete i slutet av terminen. Utöver detta har vi ett fåtal obligatoriska moment i början av terminen och ett halvtidsseminarium.

Du väljer själv ett projekt. Det finns hjälp att få i form av en databas där forskargrupper som är intresserade av läkarstudenter lägger upp en beskrivning på projektet. Man kan även använda sig av egna kontakter eller söka på ki.se efter forskargrupper som är verksamma inom området man är intresserad av.

Examensarbetet är en ypperlig möjlighet att fördjupa sig inom ett område/en specialitet man är intresserad av och samtidigt skaffa kontakter inom området. Eller att prova på något helt nytt. Om du är intresserad av att fortsätta forska utöver studierna är detta en möjlighet att hitta en väg in.

Före terminsstart ska man ha skickat in och fått sitt projektförslag godkänt. Ett tips är att börja med detta tidigt för att ha tid att känna efter vad som är rätt och vad som passar just dig. Jag började väldigt tidig med att leta projekt men blev ändå lite sen med att hitta rätt, mer om detta i nästa inlägg.

Detta är den “friaste” terminen på läkarprogrammet. Du styr själv tillsammans med din forskargrupp hur din termin ser ut.

Utbyte under termin 8

Man har möjlighet att utföra examensarbetet utanför Stockholm och Sverige. Kravet är att forskningen och handledaren ska vara anknuten till KI. Med detta sagt finns möjligheten att välja att göra sitt examensarbete utomlands. En del väljer att åka till USA eller UK. Dock ska det sägas att det innebär mycket mer förberedelser (som utbyten alltid gör) och arbete för att hitta ett projekt jämfört med att göra det i Stockholm. Visumprocessen till USA är ett exempel på något som kan kräva mycket tid utöver studierna.

Denna termin finns även möjlighet att göra annat, eftersom arbetsbelastningen inte är lika hög i jämförelse med andra terminer och kravet på fysisk närvaro är begränsat till ett fåtal dagar. Många väljer att jobba mycket extra, exempelvis som undersköterska, och klämma in en resa eller två. Andra väljer att lägga mer tid på personliga intressen. Om du ska göra något extra medan du pluggar på läkarprogrammet är detta terminen att satsa på. Jag funderade på att skriva mitt examensarbete i USA, men valde att inte göra det pga av de omfattande förberedelserna. T7 är lagom tidskrävande som den är. Men om det är något du vill göra rekommenderar jag att göra det och börja förbereda tidigt. Kursare som åkt utomlands har inte ångrat det. Jag gjorde istället examensarbetet här i Stockholm men spenderade 3 månader i USA och jobbade på distans, mer om detta i nästa inlägg.

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.