Tips inför tentadagen

Bild: Skrivsal Campus Solna Foto: FREE

Nu börjar tentorna närma sig. Här kommer det första inlägget av två med tips för en lugn och trevlig tentadag. Detta inlägg innehåller 9 tips inför tentadagen och i nästa inlägg kommer 6 tips för när du väl sitter och skriver tentan, 2 svar som alltid är rätt och 1 strategi när du skriver tentan.

Tips inför tentan

1. Dubbelkolla var och när tentan är kvällen innan (mvh, en person som en gång åkte till Solna och väl på plats upptäckte att tentan var i Flemingsberg)

2. Glöm inte legitimation, KI-kort och penna (även om examinationerna är digitala/på dator är det skönt att ha ett papper att kladda på) (KI-kortet kan du i vissa salar använda för att låsa in dina värdesaker)

3. Kom ihåg ditt lösenord och användarnamn för KI-inlogg (samma som på canvas). Detta behövs för att logga in vid digitala examinationer.

4. Följ alla dina ritualer! Många har vissa saker de gör på tentadagen eller innan tentan. Fortsätt med det. Det ger lugn och är en trygghet.

5. Var ute i god tid för att undvika stress och inte missa tentan. Ha marginal så att du hinner även om tåget ställas in, du fastnar i köer eller liknande. Jag brukar åka in för att vara på plats en timme innan, köpa något att äta, sätta mig ner för att fika och ibland repetera lite eller bara sitta och ta det lugnt. (Det finns många olika åsikter om huruvida man ska plugga precis innan en tenta. Jag var emot detta väldigt länge, under gymnasiet brukade jag sluta plugga 24h innan ett prov men det har jag inte vågat göra på läkarprogrammet. Så nu pluggar jag nästan tills jag går in i salen)

6. Ha med en flaska vatten och snacks (inte nötter och inget som luktar, tack)

7. Klä dig så du har möjlighet att ta av/på ett lager. Temperaturen i tentasalarna är i opålitlig. Det värsta är att sitta vara obekväm pga att man fryser eller svettas.

8. Tänk på annat än nervositeten inför tentan. Om du blir väldigt nervös inför tentan är mitt bästa tips att försöka låta bli att tänka på den. Bestäm i förväg något du kan tänka på när du känner att nervositeten är på gång. Det kan gärna vara något som gör dig glad och inte är relaterat till dina studier. Ett annat alternativ är att fokusera på din kunskap istället för själva tentan. När du känner att du blir nervös, förhör dig själv i huvudet och försök hitta ett lugn i att du är väl förberedd (och var väl förberedd).

9. Plugga inte bara på innehållet utan även på utförandet. På läkarprogrammet är det vanligt med tentafrågor som söker anamnestiska frågor eller handläggning vid en specifik diagnos. Även om det är olika för att diagnoser så följer det oftast samma struktur. Det kan vara svårt att bara komma ihåg handläggningen och få med allt. Lär dig därför också struktur vid handläggning eller anamnestiska frågor. Kan exempelvis se ut såhär:

Vi hörs om en vecka i nästa inlägg – tips på själva tentadagen!!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.