Hur tidskrävande är läkarprogrammet?

En väldigt vanlig fråga som ofta kommer upp på mässor. Det är en svår fråga att svara på då det är väldigt individuellt men jag ska försöka ge er någon form av utgångspunkt och inte skrämma upp er för mycket eftersom jag hoppas att vi ses på läkarprogrammet i höst! Sök via antgning.se senast 19 april.

Schema och obligatoriska moment

Föreläsningar är oftast inte obligatoriska medan seminarium oftast är. Däremot sträcker sig schemat (inklusive frivilliga moment/föreläsningar) ganska ofta över hela veckan från morgon till eftermiddag. Det är värt att nämna att det skiljer sig mycket mellan olika terminer och kurser. På praktik kräver KI 100% närvaro, det betyder att om du är sjuk måste du ta igen missade dagar på helger eller inläsningsperioder (vilket inte brukar vara svårt att ordna).

Inläsningstid

Under de flesta kurser vi läst så känns det som att vi har haft totalt minst en veckas inläsningstid (detta betyder inget schemalagt, utan det är tid för att plugga på egen hand). Ofta är detta före en tenta men kan också vara utspritt under terminen. Oftast är det mer än en vecka, ffa om det är en stor terminstenta. Vårterminen blir lite längre pga påsk och andra röda dagar, därför har man oftast mer inläsningstid om man läser en kurs på våren jämfört med hösten.

Hur mycket tid ska man räkna med?

OBS! Ta detta med en nypa salt, det är väldigt individuellt hur mycket man behöver plugga för att memorera information. Arbetsbelastningen varierar stort under olika terminer och även under olika perioder under samma termin. Jag vet själv inte exakt hur mycket jag pluggar. Troligtvis mer ibland och mindre ibland, håller inte koll på tiden och räknar bara timmarna om de är många för att undvika stress. Det enda jag vet säkert att man alltid känner att man borde plugga mer! Men här kommer det, i stora drag bör detta räcka:

• Räkna med en 40-timmarsvecka (som heltidsjobb) – det täcker allt schemalagt och ofta lite plugg på egen hand
  • Räkna med att behöva plugga ca 4 helgdagar per månad (8 timmar x4, antingen på helgen eller utspritt under veckan)
  • Och under tentaperioden (inläsningsdagar) plugga hela dagarna (likt en arbetsdag ca 6-9h)

Vad är det som tar tid?

Många på läkarprogrammet gör mycket andra saker. Som att extrajobba, engagera sig i kåren eller andra föreningar, forska etc. Det går alltså att göra mindre utanför studierna för att frigöra mer tid för att plugga eller vara ledig. Mitt tips är att första terminen känna hur du klara av tempot och om du har tid över för fler åtaganden!

Läkarprogrammet är tufft och tidskrävande. Tentaperioder och inläsning på egen hand tycker jag är tufft då tiden är begränsad men inte inläsningsmaterialet. Praktiken (som återspeglar hur man faktiskt arbetar som läkare) är väldigt spännande, givande och varierande, så jag skulle verkligen säga att de tuffa studierna är värt det. Dessutom har man har nytta av kunskapen inte bara i karriären utan även privat. Efter 3,5 år på läkarprogrammet är jag väldigt nöjd med mitt val att bli läkare. Det är ett yrke som är unikt på så många sätt och jag hade inte kunnat tänka mig att göra något annat! Om du har några frågor eller funderingar, lämna en kommentar eller skicka ett meddelande via fråga oss.

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.