Hur ser dina dagar ut?

Frågan kommer till mig titt som tätt. Hur är vardagen på universitetet Felicia? En kan ju därför tycka att jag kan ha ett glasklart svar – så är det dock inte. Universitetet är inte som att jobba 08-17 och ha lunch mellan 12-13. Nog för att vi ofta har lunch vid 12 men där tar i princip likheterna slut.

Dagarna ser extremt olika ut. Från en kurs till en annan varierar det mycket och från en dag till en annan varierar det mycket. I perioder är det mycket obligatoriskt som en måste vara på så som seminarium, studiebesök eller vissa föreläsningar och ibland är det ”frivilliga” föreläsningar.  Det är därför svårt att säga hur en typisk dag är. Dels för  att schemat ser olika ut och dels för att alla lägger upp sin utbildning på det sätt som passar bäst. Det är allt som oftast en extrem flexibilitet i att plugga. På gott och ont såklart. Vissa passar det – andra inte. Vissa har lätt att disciplinera sig – andra inte. Vissa har lätt att kunna koppla bort allt plugg som (allt som oftast) alltid pockar på – andra inte. En får lära sig ett sätt som funkar utifrån de ramarna en har.

För mig passar det bäst att vara på så mycket föreläsningar som möjligt. Såväl obligatoriska som inte. Det ger mig mycket att få input från olika håll och kanter och jag koncentrerar mig oftast bättre i skolans miljö. Dock tycker jag bäst om dagar då vi har halvdag med föreläsning och resten med egen studietid. Föreläsningar både på morgon/förmiddag och eftermiddagen tycker jag personligen blir mastigt i längden.

Därför är jag tacksam för kursen vi läser nu. Nog för att det är mycket litteratur att plöja igenom och en del i långa pass i skolan men det är också mycket halvdagar. Gillar effektiviteten i de dagarna. Att komma igång med dagen men att också hinna landa lite i det som en lär sig.

Gillar att morgonträna innan skolan

Ääääälskar när detta möter mig på väg till bibblan – sol!

Hemmaplugg = mycket snacks, frukt och te…