#utbytemelbourne – Ekonomi

Det är absolut en kostnad att åka på utbyte, men hur stor kostnaden blir beror på såväl hur en lever under utbytet, om en får stipendium och hur det ser ut med dubbla kostnader. En hel del kostnader är svåra att komma ifrån – såsom flygbiljett och visum. Kostnader som finns hemma, så som mat, boende, mobilabonnemang, eventuellt träningskort och liknande finns givetvis även under ditt utbyte. Dessa kostnader ser såklart olika ut beroende på vilket land du åker på utbyte till. I Australien skulle jag uppskatta att priserna är relativt lika de i Sverige, vilket ändå innebär att det är relativt dyrt jämförelsevis. Möjligen att mat i butik var snäppet billigare än i Sverige och träningskort och hyra snäppet dyrare. Kostnad för litteratur var för mig ingen kostnad alls, då biblioteket har de flesta böckerna som e-böcker. Detta skiljer sig dock åt beroende på vilka kurser du kommer läsa.

Det finns också saker en kan göra för att hålla kostnaderna nere.

Mat.
* Det finns marknader där en kan köpa billigare frukter och grönsaker. Framför allt vid stängning då försäljarna ville bli av med varorna. Queen Victoria Market var den marknaden som jag besökte mest flitigt, även om absolut hade velat handla mer frukt och grönt där istället för i affären.
* I skolan anordnas även varje vecka en rad olika event där det lockas med gratis mat. Ofta är det de olika klubbarna och föreningarna som styr det hela och ibland krävs därför medlemskap. En hel del av medlemskapen är dock kostnadsfria eller till en låg kostnad. Vissa event är stående, såsom tisdagsfrukost med MONSU Caulfield eller torsdagsfrukost med MUISS och måndagsmiddag på Wholefoods. Andra uppkommer då och då och annonseras på Facebook i respektive grupp.
* Gör matlådor till skolan. Jag och de flesta jag hängde med hade nästintill alltid med matlåda. Ett smidigt sätt att spara in pengar på och istället spara tillfällena som en går ut och äter till kvällar och helger. För att äta ute i Melbourne – såväl brunch som fika, lunch och middagar – är både mysigt och gott.
* Har en inte med matlåda och pluggar på Clayton kan jag dock varmt rekommendera Wholefoods. Här kan du jobba som volontär och få matkuponger, men du kan också betala och äta deras goda och vällagade mat. Varje dag serverar de ris och daal för tre ynka dollar.
* Ett annat starkt tips för en restaurang som inte ruinerar en är Lentils as Anything. Där serverar de supergod mat till ett självkostnadspris. Du betalar vad du kan och ger således lite mer om du kan det och lite mindre om det är vad som fungerar. Det finns förhållningsregler kring vad som är rimliga priser – vilket är en liten summa för den goda maten en får. I Abbotsford finns dessutom en fantastisk buffé. En kan även jobba som volontär på Lentils as Anything.

Frukostevent på skolan

Tre (!!) dollars daal <3

Transport.
* Det är dyrt att åka kollektivt i Melbourne, men med concession card är det halva priset vilket innebär en kostnad på 500-600 kronor i månaden. Du kan också skaffa en cykel och ta dig runt på så sätt, något jag gjorde trots MyKi-card då jag tyckte det var betydligt smidigare och friare.

Träning.
* Det finns en hel del utegym och på så sätt möjlighet att träna gratis, många gym hade även någon eller några dagars prova på vilket möjliggör att en kan testa runt på olika ställen istället för att binda sig.
* Jag skulle även säga att det absolut finns möjligheter att hitta träning som är relativt billig, speciellt om en hittar någon kampanj som många dygnet runt gym tycktes ha i slutet av månaderna. Så kolla vilka deals som finns och förhandla dig till något som passar.
* Det finns en kostnadsfri löpargrupp på skolan, som både har träning på Caulfield och Clayton. Detta är dessutom ett ypperligt sätt att träffa nya människor, så den kan jag varmt rekommendera.

Träning hemma i trädgården

Löpning preciiis vid havet 😀

Klubbar/organisationer.
* Som nämnt tidigare kan en gå med i olika klubbar. Det finns de som kostar och de som inte kostar. Beroende på intresse och tycke kan en kolla upp vad som finns till en billigare peng. Det finns också Non-residential colleges som är en studentgrupp som gör kostnadsfria event och som också driver en del volontärprojekt på skolan.

Mobilabonnemang.
* Kolla efter deals på de olika företagen. Jag skaffade Telstra Prepaid och fick första månaden för 10 dollar istället för 30 dollar samt att 20 extra GB med mobildata ingick. De flesta företag har dessa deals så kika runt och se vad som passar. Mobildata går åt en hel del av, speciellt om ni som vi inte har WIFI där ni bor.

Mina kostnader inför utbytet:
Flygbiljett dit och hem – 8 000
Visum – 3 810

Mina större fasta månadskostnader under utbytet:
Boende – 5500 per månad
Mobil – 250 per månad
Crossfit och träning – 700 per månad

För att ha råd hade jag framför allt sparat pengar under tidigare terminer. Jag fick också en del stipendier samt att jag tog lån, bidrag och merkostnadslån från CSN. Därför behövde jag inte känna en oro inför att komma hem med minus på kontot.