Struktur i pluggvardagen?

Har fått flera mail angående hur en ska planera och strukturera sina studier på ett smart sätt. Tänker därför att det absolut är på sin plats att prata lite om just detta. För många – och inte minst för mig – är det så otroligt viktigt att ha en balans mellan plugg och fritid. Att kunna vara ledig när en är ledig och kunna sitta relativt lugnt i båten även när plugget stormar lite omkring en. Men hur gör en då?

Det finns många sätt en kan tänka på men mina tips för att skapa struktur i plugget är följande:
* Få överblick över kursen.
Det är värt att lägga lite tid på att kolla över schemat, litteraturen, skriva upp viktiga datum för tentor och inlämningar och bekanta sig med kursen på Canvas. Det känns lätt rörigt i början av en kurs men detta gör det hela mer klart tycker jag.

* Hitta din pluggstrategi (GÖR INTE ALLT!)
Det ÄR mycket som ska in på en ofta kort tid. MEN! Ofta är det en hel del som kan sollas bort och ändå ge dig fullt tillräckligt med kunskap för såväl tentan som livet. För det är lite smått omöjligt att hinna läsa litteratur inför föreläsningar, repetera litteratur efter föreläsningar, gå på föreläsningar, försöka sammanfatta kunskapen en ska kunna och förstå allt som böcker, föreläsare och instruktioner säger. Detta samtidigt som en ska göra gruppinlämningar och individuella inlämningar och fokusera på en kommande tenta. Och såklart försöka ha ett liv utanför böckernas och universitetets värld. Så till tipset: Ju snarare en inser att det är en omöjlighet att göra allt – desto bättre. I början försökte jag göra ALLT och tiden räckte verkligen inte till för att jobba så. Istället blev det någon sorts avbockningslista som ALDRIG blev klar utan bara växte och växte.

– Före
För egen del tycker jag att det funkar att inför föreläsningar endast kolla rubriker på powerpointen som föreläsaren kommer gå igenom. Alternativt se över vad kapitlet i boken handlar om.

– Under
Jag älskar att gå på föreläsningarna och lär mig bra av att lyssna och få förklarat. Dessutom har ju någon redan gjort grovjobbet med att solla i relevant information, vilket jag tycker är extremt fördelaktigt av att gå på föreläsningarna. Under själva föreläsningen gillar jag att anteckna på powerpointen på datorn. Finns den inte att ladda ner från Canvas försöker jag så gott det går i ett vanligt dokument.

– Efter
Efter en föreläsning brukar jag gå igenom den och göra en Mind Map för att få en bra överblick. Detta är såväl ett bra inlärningstillfälle och ett tillfälle att reflektera om en förstod det hela eller inte, men är också en bra resurs för kommande tentaplugg.

– Inför tentan
När tentan närmar sig uppskattar jag dels mina Mind Maps och anteckningarna från föreläsningarna men också instuderingsfrågor. Det är verkligen guld för att få ett hum om vad som är viktigt att lägga extra fokus på.

* Se skolan som ditt jobb
För att känna sig ledig när en är ledig så tycker jag att det är viktigt att tänka att skolan är likt ett jobb. Sätt gränser mellan studierna och fritiden istället för att vara halvledig och halvplugga. Det ger mig bara mer stress och press. Jag försöker hålla helger pluggfria och beroende på hur mina dagar ser ut även kvällar. Oavsett ska det i mitt fall vara ett aktivt val att välja att inte plugga eller att plugga. För att gå runt och tänka att en borde och skulle kunna ger i alla fall inte mig speciellt mycket härliga känslor.