VI HAR ETT GYM PÅ CAMPUS SOLNA!!

Och ingen är gladare än jag!! Eller jo okej, jag gissar att det är många som tycker det är väldigt kul att vi har ett nytt, fräscht gym även i Solna. För hur lyxigt är det inte att på skolan ha tillgång till såväl idrottshall (med en hel del aktiviteter i princip varje kväll!) och ett gym med öppettider 06.30-22.00. Dessutom är detta kostnadsfritt för oss studenter, vilket jag ser som en extrem förmån då andra universitet med gym vanligen tar en avgift för att få träna där. Så det var många tummar upp från min sida redan innan jag hade testat gymmet.

Men hur var det då?
Jag smygstartade redan i måndags då jag och Sofie passade på att köra ett pass. Vi var på plats i närmare två timmar och fick tvinga oss iväg då det kändes orimligt att vara där så länge. Men med andra ord – ett gott betyg! Det var nästintill tomt på folk – vilket jag tyckte var superskönt – men något jag gissar inte kommer hålla i sig så länge till då fler och fler med all rätt kommer få reda på att gymmet finns. För det är verkligen ett bra tillfälle att börja träna, fortsätta träna eller bara hitta på en massa kul saker med klasskompisarna! Att ha träningen nära till hands ökar sannolikheten att den blir av och en kan enkelt gå in och riva av ett snabbt pass – men ändå få ut en rad kanonbra hälsoeffekter av det. Bland annat fördelar som kommer påverka studierna, mer om det framöver!

I måndags körde vi en hel del hopp och lek, hopprep, handstående och annat kul utan struktur, men körde också en AMRAP som jag tänkte bjuda på. AMRAP står för As Many Rounds As Possible och innebär alltså att du på en viss tid ska göra så många varv som möjligt av en viss serie av övningar. Hur många varv du hinner? Behöver inte vara så noga, ta i, låt hjärtat jobba, svettas och ha (förhoppningsvis) kul!

AMRAP 20 minuter
* Roddmaskin 15 kalorier (enkelt sätt att räkna om en vill utmana och försöka köra på så snabbt som möjligt, istället för att köra exempelvis 30 sekunder)
* KB-swing 15 stycken (Vi gjorde amerikansk, dvs armarna rakt över huvudet)
* Hantel power snatch 10 stycken/arm (Flytta hantel från golv till sträckt arm, se gärna video)
* En person i plankan och en person burpees och hoppa över 10 burpees per person.

Så i framtiden kan ni räkna med att få inspirationspass att köra förslagsvis på gymmet i Solna. Har ni önskemål om typ av pass så får ni såklart säga till.