Vill du förenkla hemmaplugget?

Eftersom jag var på praktik större delar av terminen så har jag blivit relativt lite påverkad av distansstudier.

Två och en halv veckor än så länge och nu är det bara en och en halv kvar. Än så länge har jag själv inte påverkats speciellt negativt men jag saknar att träffa klassen otroligt mycket. När vi gick ut på praktiken var inte Covid-19 på tapeten och det kändes så fint att vi skulle få hänga ihop en intensiv månad innan sommaren. Men så blev det ju inte.

Istället hänger vi på Zoom.

Som resten av Sverige känns det som. Zoom kom från ingenstans och nu är det Ö V E R A L L T. Tycker fortfarande att det fungerar allmänt bra med Zoom. Både under föreläsningar, diskussioner och grupparbeten. Som med allt finns det ju fördelar och nackdelar med att plugga hemifrån. Så jag tänkte presentera mina topp tre hur jag gör för att göra hemmaplugget så bra som möjligt.

Första och bästa just nu (och den som sticker mest i ögonen om en inte har för det är ingen quick fix..) BALKONG! Eller soligt fönster!

Fattar att det är en del suckar om en inte har tillgång till balkong eller soligt fönster men alltså det gör mina dagar SÅ mycket härligare. Svårt att fixa fram såklart, men om du har en uteplats eller en gräsplätt i närheten kanske det går smita ut en sväng och sitta ute? Själv blir jag inte störd av ljud omkring utan sitter med glädje på balkongen trots att solen skiner i ögonen och det låter lite från andra håll och kanter. När motivationen tryter är det guld att sätta sig i solen och snabbt kommer en in i det hela och kör på.

Nummer två är struktur med plugg och pauser.

Det är lätt att plugg, vardag och fritid flyter samman när en sitter hemma. Nu har vi haft live-föreläsningar och då är det ju vissa tider att förhålla sig till. Så framför allt om det är inspelat – strukturera upp tiden med plugg, paus och fix hemma. För fix hemma tar ju liksom inte slut så det gäller att ändå starta igång med plugg.

Sist ut är att fixa din lilla plugghörna och att fixa den i tid.

Att hitta din plats och på något sätt skärma av den till att du ska plugga. Sitt bekvämt och sitt där du känner dig redo för plugg. Jag kan sitta lite hur som och var som men jag tjänar så otroligt mycket på att vara startklar när det börjar. Att ha plockat fram dator, laddare, block och pennor om jag behöver det och gjort ett dokument i google docs om jag skriver i det. Då är jag redo för att inhämta kunskap efter det!

Hur tänker ni om att överleva hemmaplugget? Gillar ni eller ogillar ni att plugga hemifrån?