Första kursen genomförd – introduktion till psykologi

För en vecka sedan skrev jag mitt livs första tenta på universitetet och checkade därmed av den första kursen på Psykologprogrammet. Det känns lite märkligt. På ett sätt har tiden gått otroligt fort – men på ett annat sätt så känns det konstigt att inte vara student på KI. Lite som att jag alltid har varit det. Nu är i alla fall studierna verkligen igång på riktigt, något det visserligen varit från start, men nu är jag med på ett annat sätt och det är bara full fart framåt som gäller.

Första kursen har varit väldigt spännande och rolig – och har fått mig att se fram emot kommande kurser så, så mycket. Då det varit en introduktionskurs så har det varit lite kunskap om mycket saker. Skrapande på ytan helt enkelt. Allt ifrån inlärning, minne och neurobiologi till socialpsykologi och psykiska störningar. Så spännande ämnen! Detta gör såklart att timmarna av läsande, skrivande och funderande har varit roliga – men det tar tid. Har lagt ner många pluggtimmar – men har förgyllt timmarna väl. Pluggat med fina klasskompisar, fikat gott, tränat som vanligt och haft break med annat än plugg. Började plugga tidigt in i kursen så tentaveckan kändes relativt lugn och otroligt mysig – med bland annat pluggdag ute vid vattnet med ett gäng klasskompisar och pannkakslunch. Bra intryck av hur en tentavecka ska kännas!

Tycker det känns magiskt lyxigt att få studera något som en tycker är spännande och intressant. Att få all denna kunskap och alla insikter. I perioder har jag tidigare tänkt att det inte är så kul att läsa vidare på universitet – men hittar du det du är intresserad, då är det definitivt ett privilegium att studera. Ska inte ropa hej än kanske. Har ju bara läst fem veckor av fem år. Dock ser jag det som extremt positivt att känna känslan av att jag är på helt rätt plats. Ändras den känslan – ja då gör den. Men just nu är jag helt rätt.

Och förresten? En klasskompis gav mig sedan insikten att vi nu är 2,5 % psykologer. Inte illa, eller hur?

img_5837

Med ett mysigt gäng blir tentaplugget mysigt!

img_5822

Får en dessutom äppelpaj av bästa Sofie blir det ännu bättre.

img_5835

Till råga på det – denna utsikten och lunchen under en pluggdag. Bra dag!