Studieteknik med Björn Liljeqvist

Förra veckan gick jag på en föreläsning av Björn Liljeqvist. Han föreläser inom minnesteknik och effektiv inlärning och har bland annat skrivit boken Plugga smart och lär dig mer. Igår föreläste han med temat Studieteknik. För hur ska jag bäst plugga? Hur ska jag bäst minnas? Hur ska jag planera? Hur håller jag motivationen uppe? Egentligen frågor som jag tycker mig ha okej struktur för att lösa. Just nu. När jag inte drunknar i studier. När jag gått sex veckor och älskar att gå till skolan.

Björn var och föreläste för oss på Karolinska redan på introdutionsdagen – något jag uppskattade mycket. Därför valde jag att gå även på den som erbjöds igår. Mycket var återkommande från förra tillfället, dock var det dela bra att repetera det hela och också bra att gå igenom det när en börjat med studierna. Något vi inte hade sist jag hörde honom föreläsa.

Så vad lärde jag mig då? Som sagt en hel del, men här är mina tips och råd som jag personligen tycker väldigt bra. Dock ska läggas till redan innan att allt är bättre än inget. Alla råd och tips ihop kanske blir för mycket. Däremot kan en alltid börja någonstans och fortsätta därifrån.

Före kursen:
* Läs in dig på kursen innan den börjar så du har ett hum om vad som komma skall. Kolla rubriker, innehållsförteckningar, sammanfatta lite för dig själv. Kolla även kursmål.
* Planera in tentadatum och andra viktiga datum – skapa en överblick:

Före föreläsningen:
* Gå igenom vad du ska lära dig.
* Skriv ut handouts om du vill ha det.

Efter föreläsningen:
* Gå igenom vad du lärde dig. Sammanfatta det för dig själv.

Övriga tips och tekniker:
* Att ta pauser i plugget och dela upp studierna, så kallad Spacing Effect.
* Testa dig själv. Gärna efter 10 minuter, en dag, en vecka och en månad -> då sitter det som berget sen.
* Skriv en studiedagbok där du sammanfattar dagens inlärning för att kunna följa upp testerna. Sätt ett gem på varje dag före, vecka före och månad före.
* Använd associationer och ramsor för att minnas.

För att få detta bli en vana har jag gjort en liten poängtavla. Inte svårare än ett kryss för varje dag jag gör en viss sak. Ändå väldigt effektivt. I alla fall för en som älskar listor och att bocka av saker. Dessutom har jag valt vissa saker från ovan att införa som rutin – just för att det inte ska bli övermäktigt, vilket kan vara min akilleshäl annars.