Årets julklapp och black friday…

Jag gissar att ni inte missat att årets julklapp blev inte mindre än DET ÅTERVUNNA PLAGGET. Hur bra är inte det? Kan detta bli en markör för att något måste ändras? Att vi måste medvetandegöra hur vi lever?

I Klimatföreningen på Karolinska Institutet jublade vi över beskedet över årets julklapp och hoppas att en del kan överväga att satsa på återvunnet eller kanske ge bort upplevelser eller tid tillsammans? Förra året arrangerade vi en julpysselhörna där en dels kunde fika (såklart!), men också kunde göra julkort och dela med sig av sina bästa tips inför den hysteriska shoppinghetsen kring jul. Vår förhoppning är att det skapade engagemang och en tanke hos flera studenter som kanske istället för att slentrianmässigt köpa något la ner tid på en upplevelse eller liknande. Har du tips över hur en kan leva mer medvetet och klimatsmart även under jul – skriv gärna!

En sak vi inte jublar över är att det på fredag är den så kallade black friday. En dag som helt enkelt vill få oss och får oss att konsumera mera. Innan ni köper något – tänk till på varför du köper det. Vill du ha det eller behöver du det? Kommer du ha nytta av det eller kommer det bli ytterligare en sak att förvara i lägenheten? Vi kan inte konsumera som vi gör så varför inte ta tillfället till akt och verkligen TÄNKA TILL på vad som är viktigt. Du ser inte de negativa konsekvenserna av konsumtionen i direkt anslutning till köpet, du kanske snarare får en positiv känsla. Men du – tänk ett steg till. Okej? <3

Och är du student på KI så kolla gärna in Klimatföreningens facebook för att hålla koll på kommande event <3