Att åka kollektivt i Melbourne

Kortfattat kan en säga att det tar tid att åka kollektivt i Melbourne. För det gör det verkligen. Vissa sträckor är såklart bättre än andra, men generellt skulle jag säga att det går fortare för mig att ta cykeln än att ta public transport. Men ibland är det bästa alternativet såklart ändå kollektivtrafik. Om en inte vill ha med sin cykel, om en ska ut i trafik med mycket bilar eller om en är trött.

För att åka runt i Melbourne finns bussar, tåg och trams (spårvagnar) och även om många härifrån verkar tycka det är väldigt bra så kan en säga att Stockholms kollektivtrafik är SÅ mycket snabbare och pålitligare. Det gör mig inte så mycket att det tar lite tid här, men en får ha med det i sin beräkning av tid.

Buss

Tram (sjukt långsamma!)

Tåg

Finns också en gratis-tram som går en specifik cirkel runt stan. I den får en också en guidning av Melbourne = bra grej!

Det bästa sättet att planera sin resa är genom PTV-appen. Den är inte felfri men likt alla appar för resor hemma så visar den kombinationer för att ta dig från A till B. Oftast visar den bästa vägen och oftast har den korrekta tider angivna. Även google maps fungerar men tiden och kombinationerna kan ibland vara missvisande. I nuläget är det också ombyggnationer på tågrälsen från vissa stationer – därför stämmer resorna varken i PTV eller google maps. Så en portion tålamod är bra att ha.

För att åka kollektivtrafik behöver du ha ett kort från PTV (Public Transport Victoria). Du köper kortet på 7/11 eller någon tågstation och kan se ladda det i automater på egen hand om du vill. Precis som hemma, kan du ladda det med pengar eller en tid om du vill kunna använda kortet obegränsat. Som student kan du ha ett concession card, vilket ger halva priset på resorna. Detta är en lite meckig process då en måste ha fixat ett student ID på skolan, fått det registrerat, printa ut dokumentet i färg och gå till en bemannad station för att kunna lösa in det – men kolla upp exakt hur du går till väga genom universitetet så löser det sig. Med ett concession card kostar det omkring 14 kronor att åka i två timmar, en dag kostar 30 kronor och en månad 600 kronor. Så beroende på hur ofta du åker så kan du räkna ut om det kommer löna sig med månadskort.

För egen del cyklar jag till det mesta, då det som nämnt ovan går snabbare och att en dessutom slipper vänta in något – det är bara att dra. När jag har plugg på Caulfield cyklar jag alltid dit, på ungefär en kvart, och när jag ska till Clayton tar jag cykel till Caulfield och shuttle bus till Clayton. Dock gillar jag att ha busskortet och kunna använda det hur mycket jag vill också. Så att en inte blir låst och tycker det är ovärt att åka om det är sent, kallt eller en är trött. Så för att fixa kollektivtrafiken bäst i Melbourne tycker jag det vinnande konceptet är: cykla så mycket som möjligt men åk också så ofta du vill <3