Att bo på campus vs att bo i stan

Det ser såklart olika ut på olika universitet och i olika städer men just Monash ligger ungefär en timme från stan så det spelar ändå roll om en väljer att bo på universitetet eller inte. Det finns såklart fördelar och nackdelar med båda delar men jag är än så länge väldigt nöjd med valet av att bo närmare stan. Dock trodde jag inte det ens var möjligt för mig att bo på campus, så det var egentligen inget val. Jag är ändå nöjd med boendet i stan, på grund av flera anledningar:

– Många som bor på campus har precis gått ut High school och i mitt fall är många av dem nästan tio år yngre. Inget fel i det men det kan innebära lite olika livsstilar.
Att bo närmare stan gör att en inte bara fastnar på campus utan få se mer.

– Slipper Uber-resor ut till campus på nätterna om en har varit ute.

– Det är relativt dyrt att bo på campus, 7000 kronor i månaden för ett litet rum med delat kök och badrum. Tror också att kontraktet sträckte sig till mitten av juli, och då jag åkte i slutet av maj kändes det onödigt att ha hyra så länge.

– Många av de andra utbytesstudenterna bodde i stan.

MEN det verkar vara skön stämning på campus så jag är säker på att en kan göra en sjukt bra termin även boendes där. Så kolla runt och se vad du vill, prata med folk som bott där och checka läget. Och som sagt – det är stor skillnad på olika universitet, ligger universitet bra till och hyran är bra så hade jag inte tvekat.

En liten del av området på Campus