Att hålla ihop när en är skoltrött

Förra veckan avslutade vi moment fyra på kursen klinisk psykologi. Som jag skrev tidigare handlade momentet om olika terapiformer och skolbildningar inom psykologin. Ett moment där ansvarige läraren Åsa (som är så mysigt!!) ville att vi skulle tänka och fundera snarare än att plugga. Även om jag behövde plugga en del för att klara tentan så hade hon ganska rätt i det hon sa. För det var ett moment som snarare fick en att bredda sin syn och fundera än att faktiskt hetsa in kunskap. Ett väldigt bra litet avbrott som kom otroligt lägligt mellan två lite tuffare moment.

Därför är jag nu taggad att köra igång moment fem, det näst sista momentet innan sommaren. Men det är inte alltid det känns så. Ibland undrar en HUR I HELA FRIDEN en ska klara av att fokusera, prestera och leverera. När kropp och huvud bara inte är med. Så här kommer mina tips för hur en dels ska slippa hamna där, men också hur en kan tänka när en är där.

• Strukturera upp plugget så gott det går. Låt det inte hänga över dig 24/7 utan tänk dig det som ditt jobb. Skriv upp dina tider du ska plugga och gör det. Ibland är det lättare sagt än gjort – men försök. Annars blir det lätt att en tänker på plugg (”jag borde men ska bara…”) väldigt många timmar utan att få saker gjorda. Vilket för mig både skapar stress över vad jag borde och över vad jag inte gör. En känsla som jag själv inte gillar alls.
  • Tillåt dig att vara ledig. Men precis som jag skrev ovan – planera in det. Som dagar under helger eller kanske på kvällar – spika ledighet. Ta ett avbrott och låt dig göra det. Du laddar om, får ny kraft och kan sätta igång igen när det är dags. Kanske betyder det att du mitt i veckan struntar i föreläsningarna en dag för att ladda om och bara vara – och ibland kanske det är det bästa? Alla är vi olika. Jag själv älskar att vara på plats på alla föreläsningar men vi är olika.
  • Prioritera. Ibland när det känns övermäktigt och som att det inte finns ett slut på din att göra lista. Välj de viktigaste och foka på det. Strunta inte i allt för att det känns för mycket och sitt inte uppe hela nätter för att du VERKLIGEN ska hinna maxa allt. Det blir sällan bra i längden. För egen del har jag ofta som policy att göra mindmaps efter föreläsningarna, något som tar väldigt mycket tid. Visserligen lär jag mig mycket under tiden, men ibland måste jag se min begränsning och göra de lite mindre pedantiska eller kanske till och med strunta i de.
  • Se över vad du får energi och återhämtning av. Får du energi av träning, kompisar, matlagning, tv-serier eller kanske meditation? Vila på ditt sätt och känn in vad som ger dig återhämtning. Jag älskar träning, att vara social och att göra saker men ibland är den bästa återhämtningen att bara vara hemma själv och pyssla med något kravlöst. Känn in dig själv.
  • Motivera dig. Kanske blir du motiverad av att räkna ner dagarna till helgen eller sommaren, av att varje dag få äta något extra gott eller kanske av att snacka med en polare som kan hylla dig på vägen? Även här är vi olika. Men försök hitta något som kan få dig motiverad till att kämpa på lite till.
  • Påminn dig om stegen du tagit. Borde inte ha denna punkt sist – för hallå kom ihåg att klappa dig på axeln för vägen du gått. Det är tufft att vara student ibland. Väldigt roligt och lärorikt men också tufft. Sofie och jag brukar (kanske väl ofta..;)) påminna oss om hur grymt det är att vi är där vi är. Att vi matar på, går upp tidigt och pluggar, stannar kvar och pluggar, fokuserar och kör på. Så lova att klappa dig på axeln och säg åt dig själv att du gör ett grymt jobb!

Peppa varandra!

Att plugga ute kan vara ett skönt minibreak

Bryt av med mat och vin med fina vänner!