Att ta hand om sig psykiskt som student

Vi har varit inne på det fysiska innan och kommer nu in på de psykiska delarna. Egentligen går de fysiska och psykiska hand i hand här, men vi kör en liten uppdelning ändå. Ett antal rubriker som kan vara väl värda att se över om livet känns övermäktigt och psyket inte vill samarbeta.

Planera
Jag har sagt det innan och säger det igen. Att planera upp tiden och få lite mer konkreta gränser mellan saker kan göra det lättare. Att exempelvis bestämma att bara plugga till en viss tid eller att ha lediga helger från plugget. Det gör att tiden du pluggar görs mer effektiv (förhoppningsvis!) och att tiden utanför blir mer ledig. Dessutom är det ett bra sätt att strukturera upp saker som snurrar i huvudet. Planera och boka in möte, grupparbete eller eget arbete och bli inte knockad av känslan av ”allt på en gång”.

Sov
Är du stressad eller har mycket i huvudet är det lätt att sömnen blir lidande. Kanske kapar du några timmar för att hinna annat, eller sover du oroligt när du väl försöker sova. Men sömn är viktigt. Verkligen viktigt! Lite för lite sömn någon gång här och där är absolut ingen fara men när det sätts i system blir i alla fall jag både känslomässigt och fysiskt påverkad. Så försök sova dina timmar så gott du kan för att hjälpa till att må så bra som möjligt.

Lägg in ledig tid
Hänger lite ihop med att planera, men oj så viktigt att inte snurra in sig för mycket på en sak. Skolan må vara något jag vill satsa på då jag vill ta till vara och lära mig – men den är inte allt i hela livet. Så släng in annat som känns kul, avkopplande eller mysigt. Att ha lite spa hemma, att läsa en bok, att fika med en kompis, att ligga i soffan, att städa eller vad du nu vill göra. Men livet är här och nu och går inte bara ut på att bocka av tentor. Lär för lärdom och inte för prestation.

Att träna, som jag var inne på i inlägget om att må bra fysiskt, samt att äta mat och få dagsljus är andra delar som kan vara viktiga i att må bra. Men hey, det kan bli allt för mycket tankar även kring detta. Så först och främst: känn efter och var din egen bästa vän för tusan ♥️

Älskar att lägga in tid för planering – få in skola, jobb och ledig tid <3