Att välja units på Monash

Mitt val av kurser (units) påbörjades egentligen redan förra sommaren. Det var då vi skulle lämna in kursval samt motivering till varför vi ville läsa den och varför den passade för en blivande psykolog att läsa. För att hitta kurserna sökte vi runt i en handbok med samtliga kurser, vilken från början kändes väldigt luddig och oklar. En kan välja på väldigt många kurser på Monash University. Men en hel del går bort utifrån nivå på studier, en hel del går bort på grund av terminstid, en hel del går bort på grund av förkunskaper som behövs och en hel del går bort på grund av vad KI anser är bra kurser för oss blivande psykologer att läsa. Trots att många försvann så var det otroligt många kurser att bläddra igenom och se om de verkade roliga.

Jag landade på ett tiotal kurser som jag motiverade och skickade in till KI. Detta ska en göra innan själva ansökningen till Monash skickas in, så kolla igenom kurserna i tid. Dessa kursval fick jag sedan tillbaka med kommentarer samt om de blev preliminärt godkända eller inte. För min del tror jag att det var tre kurser som försvann som jag hade valt.

Nästa steg blev alltså att skicka in ansökan, tillsammans med kursval, till Monash. Efter en ganska lång (och ett antal mail fram och tillbaka) tid fick vi tillbaka en antagning till Monash samt vilka kurser som de godkände oss för. För min del försvann en kurs då jag inte hade läst vissa kurser som en skulle ha läst för att bli antagen. Värt att veta är att de flesta andra läser fyra units, men då vi på psykologprogrammet betar av en av terminens kurser innan avfärd så läser vi endast tre på plats. Detta innebär att även om du får avslag på ett antal kurser, så har du förhoppningsvis tre som du har kvar och som du vill läsa – men för din egen skull – ansök om många till KI första gången för att säkert kunna välja bland preliminärgodkända kurser.

Nästa steg för kurserna var inte förens när vi var på plats på Monash i Melbourne. Under första dagarna finns hjälp för att byta kurser om en vill det – detta kanske dock inte är att rekommendera då du i så fall inte har fått den preliminärgodkänd av KI. Sen är det dags att utifrån de som en har, välja ut de som en vill läsa. För min del skulle jag som sagt läsa tre units och fick därför välja bort så att jag hade tre valda units. Allt detta sker i samlad trupp under första dagarna. När du väl har lämnat in ditt val ska du vänta på att ha fått kurserna upplagda på din egna Monash-sida. Därefter kan du utifrån varje unit välja vilken dag och tid du vill ha din lektion, ditt seminarium, din workshop eller ditt tutorial. Vissa kurser har bara workshops, vissa har bara seminarium och vissa har både lektioner och tutorials. Innebörden av de olika skiljer sig lite åt. De tider du bokar in dig på rullar sedan på under samma tid och dag för resten av terminen så tänk till hur du vill göra ditt val. De mest populära tiderna är ofta redan tagna när du får tillgång till att välja, då det verkar som att valet för studenterna i Australien har varit öppet sedan tidigare, men det går att köa på tider och ändra på tider under första introveckorna och min erfarenhet är att det löser sig bra.

Det kommer ett inlägg om vilka units jag kommer att läsa framöver, och efter två skoldagar känner jag mig nöjd med valet av units.

Kan sitta här ute på balkongen och plugga om dagarna…

…eller dra ner till stranden som jag gjorde idag 🙂