Hur förbereder en sig för en hemtenta?

Att skriva hemtenta kommer du som psykologstudent, såväl som student på andra program, troligen stöta på. Kanske inte lika ofta som vanliga inlämningar och salstentor (som kanske visserligen nu under pandemin inte är så många) men de kommer att inträffa. Jag vet dessutom att de som just nu läser socialpsykologi på KI står inför en hemtenta och att det kan väcka en hel del frågor och funderingar. Så vi börjar där.

Formatet för en salstentamen kan kännas mer uppenbart – eller det kanske framför allt är något som en tidigt in på programmet får testa på och vänja sig vid. Känns det skrämmande, oklart och snurrigt så kommer det upp ett inlägg med mina tips inför en salstenta också, så håll utkik!

Åter till hemtenta – vad är det?

En hemtenta är, som namnet tyder, en tenta som du skriver hemifrån. Du har en starttid, då själva uppgiften skickas ut eller läggs upp på Canvas (eller vilken plattform ditt universitet använder sig av) och du har en sluttid, då du måste lämna in uppgiften. Min uppfattning är att denna tiden oftast är över en, två eller tre dagar.

Upplägget på frågorna är ofta lite mer analyserande och argumenterade än en vanlig tenta och sätter därför krav på andra saker. I och med att du får ha böcker, föreläsningar och artiklar till hands, så behöver du veta var du ska leta efter saker såväl som att ha grundkunskap nog för att kunna diskutera på lite högre nivå än på raka frågor.

Att tänka på inför en hemtenta

• Häng med under kursen. En kan tänka att en hemtenta är enklare då en får ha böcker och material till hands – men om du inte varit med på föreläsningar och inte har koll på materialet så blir det klurigt att svara på frågorna trots att du får ha materialet till hands.
  • Ha koll på materialet. Du behöver såklart inte ha allt i huvudet, men det kan som sagt vara bra att ha hängt med och även att inför hemtentan scrolla igenom och få en överblick på ditt material. Verkligen inte detaljnivå, men övergripande.
  • Ladda upp. Jag tycker det är skönt att inför en hemtenta ha snacks, mellis och lunch redo.
  • Kolla upp starttid och sluttid för tentan. Så att du har möjlighet att sedan disponera tiden. Ibland är det en endags-tenta men ligger på en fredag och behöver inte skickas in förrän söndagen. Mitt tips då är dock att försöka hålla på tiden till den som är tänkt för att inte dra ut på det allt för länge. Bättre att skriva klart, skicka in och ta helg om det är möjligt.
  • Kolla upp om kursansvarige har specifika krav på hur hemtentan ska se ut. Det brukar framgå på Canvas och annars lär det komma i instruktionerna när hemtentan väl släpps.

Att tänka på under en hemtenta

• Disponera tiden. Du har mer tid än en salstenta, men ofta mindre tid än en mer generell inlämning. Jag har aldrig upplevt en hemtenta som speciellt stressig, men jag vet att många gör det. Jag gillar att skumma igenom hemtentan först och sen lägga upp ett litet schema i huvudet för hur jag vill planera min tid. Ibland har jag känt att jag blivit klar för tidigt mot vad som är rimligt och suttit kvar hemma framför datorn ”bara för att”. Men är du klar och har läst igenom – var klar och njut av det!
  • Bolla med kursare. Om du fastnar, bolla med kursare! Ofta är det okej att kommunicera sinsemellan, men inte att samarbeta eller skriva samma arbete. Men ibland kan det vara hjälpsamt att få en knuff åt ett håll.
  • Referera. Jag har inte skrivit supermånga hemtentor, utan desto fler salstentor och inlämningar, men de jag har skrivit har följt APAs referenssystem. Hur det ser ut kan du läsa om här och du kan även ha denna sidan uppe som guide genom skrivandet.

Att tänka på efter en hemtenta

FIRA!