Hur svårt är psykologprogrammet egentligen?

Har fått lite frågor och mail angående hur svårt programmet är. Vissa som är oroliga inför att inte klara av tempot och andra som undrar hur mycket press det egentligen är. Jag förstår verkligen att ni vill ha ett tydligt svar på det och jag är därför rädd att göra er besvikna. Men det är så otroligt svårt att svara på den frågan. Såhär på termin åtta skulle jag ändå säga att det är mycket plugg och många timmar som jag investerar i mina studier. Så att det är slappt skulle nog ingen i klassen säga. Dock skiljer det sig såklart från kurs till kurs hur intensivt det är. Vissa är mer innehållsrika på tentor och inlämningar och andra mindre.

Många brukar säga att det ökar på med intensiteten över terminernas gång. Men ärligt talat så har jag svårt att jämföra termin ett med termin sju. Rent tidsmässigt minns jag det som att jag la ner lika mycket tid även då. Men då la jag mer tid på saker som jag i dagsläget inte alls kan lägga tid på. Så jag har blivit effektivare i mitt pluggsätt samtidigt som tempot har skruvats upp.

Men det här med hur lätt eller svårt något är. Ja, i ärlighetens namn tänker jag sällan på hur lätt eller svårt något är, utan har fokus på vad som ska göras och när. Ibland är det en bra egenskap men ibland kan det bli lite väl mycket tunnelseende. Såklart märks det skillnad då vissa kurser innehåller kunskap som känns som från en annan planet, typ statistik och experimentell psykologi. Men många andra kurser har också varit helt och hållet nytt men ändå mer känts som en utmaning än orimligt svårt, såsom neurobiologi.

Och okej, när jag tänker efter så tycker jag nog att alla kurser är lite svåra i början. Innan en hittar på kurshemsidan, vet vad som gäller under kursen, har fått koll på viktiga moment och datum och ens vet vad kursen handlar om. Men ha is i magen och häng med så känns det snart lättare!

Så summan av kardemumman. Om du klarar av att komma in på psykologprogrammet skulle jag säga att du klarar av programmet. En del kommer få kämpa mer och en del mindre. Det är svårt bitvis. Ibland vill jag slita mitt hår och tycker det enda jag gör är att andas plugg, plugg, plugg. Men allt som oftast är det utvecklande, utmanande och roligt!