Vill du också åka till Australien i februari?

Jag vet att alla studenter på KI har fått sommarlov och kanske just nu inte är megapepp på att tänka på skolan. MEN! Förra veckan fick vi i termin fyra reda på vart vi hamnar på utbytesstudierna som (om en vill) sker under termin sex. Det är en termin som är lite valbar på så sätt att en kan välja att åka utomlands, att läsa kurser på hemmaplan eller att skriva uppsats. Då jag gärna vill ut i världen och någon gång testa på att vara student i ett annat land så har jag sedan start satsat på att komma dit jag vill. Så under 22,5 högskolepoäng åker vi som ska utomlands iväg. Det innebär att vi först läser en kurs på 7,5 poäng innan vi lämnar KI och Sverige. Så i februari 2019 är det dags för mig att lyfta mot Australien och Melbourne. Spännande, läskigt och förhoppningsvis en sjukt bra och nyttig erfarenhet!

Hittills har alla som sökt fått en plats utomlands, så även om du går en senare termin och inte ännu har lagt ner något specifikt jobb för att få poäng inför sökningen – så kör på! Det är absolut värt att söka och kolla av läget. I år var det exempelvis bara elva personer som sökte. En del vill prioritera kandidatuppsats, vilket någon i början nämner kan vara viktigt om en vill jobba utomlands i framtiden – men som jag och många med mig anser inte alls kommer ge några specifika fördelar. Dock är det självklart individuellt och ett eget val att värdera. Men är du minsta sugen så sök och se vart du hamnar och ta ett beslut därefter. Ni kommer såklart få följa med min resa och förhoppningsvis bli peppade att åka iväg.

Just nu är det framför allt tre delar som vägs in när en rangordnar de sökande och sedan väljer vem som får sitt förstahandsval: Betyg, forskningserfarenhet, andra meriter inom KI. Mina tips inför att lägga upp en smart plan för att nå dit en vill är därför att kika mer noga på dessa olika punkter.

• Hur ligger du till med betygen? Kan du växla upp och få något VG nästa termin?
  • Har du någon erfarenhet av forskning? Kan du söka som assistent hos någon av forskarna på KI? (Riktigt roligt att ha gjort tycker jag!)
  • Har du gjort något annat meriterande inom KI? Har du engagerat dig i någon styrelse? Har du varit fadder? Har du varit volontär på psykologdagarna?

Kika upp vad du vill och kan göra, såklart ska du göra det för att det är kul men det kan vara härligt att både ha kul på vägen, hjälpa till att hålla studentlivet levande OCH få meriter inför ett utbyte.

Inför 18/19 har vi psykologer dessa ställen att söka till och mer information om utbytesstudier finns att hitta här.