huden

Tankar om hudkursen

Jaha, och så var hudkursen avbockad! ‍♀ Igår var sista dagen på kursen:, vilket markerades med att vi skrev hudtentan som ägde rum på KI Campus Solna. Annars har vi ju varit på Karolinska sjukhuset Solna, vilket i och för sig bara ligger tvärs över gatan.

Hudkursen var:

• Intensiv – På knappt tre veckor skulle vi försöka lagra drygt 100 olika huddiagnoser i våra hjärnor. Första dagen på kursen kändes detta obehagligt mycket, tills en av läkarna nämnde att det fanns flera tusen hudåkommor registrerade… På mottagningspassen vi hade, gick vi i grupp om ca 6-8 studenter och träffade patienter tillsammans. Under ett av passen (ca 3h) hann vi träffa 13 patienter.
  • Kort – Sammanlagt hade vi bara 12 schemalagda dagar utspridda över tre veckor.
  • Lärorik – Trots att jag var ett nervvrak innan tentan, kände man ändå någon slags tillfredsställelse efteråt. Alltså herregud vad mycket vi lärt oss på så kort tid. Jag gick ungefär från att inte veta att eksem var en sjukdom, till att kunna diffa mellan olika eksemtyper och kunna sätta diagnos genom att slänga ett öga på en hudbild.
  • Mysig –  Bra omhändertagande från kursledningen och -amanuenserna, vilka var dermatologer från KS som både föreläste, höll våra seminarier och handledde oss på mottagningspassen. Pedagogiska och tillmötesgående.
  • Strukturerad – Tydliga och detaljerade lärandemål som underlättade inlärningen på den knapphändiga tiden vi hade. Något jag uppskattade var även att vi studenter fick en kontinuitet på kursen, genom att det var ungefär samma läkare (kursamanuenserna) som höll i föreläsnignarna, seminarierna och mottagningspassen. Till skillnad från vanligtvis kunde jag faktiskt känna igen och komma ihåg namnen på läkarna, liksom de kom ihåg våra namn.
  • Varierande – Hela medicinkursen (T5-T6) består utav tre veckors föreläsningar och tre veckors praktik. Hudkursen var därför en spännande och omväxlande kurs, eftersom vi kunde ha föreläsningar, seminarier och mottagningspass insprängt på en och samma dag.