Ny tid för KI:s seminarium i Almedalen

Observera: Ny tid för KI:s seminarium!

På söndag inleds årets politikervecka i Visby och enligt programwebben är i skrivande stund fler än 4 200 seminarier och andra arrangemang anmälda. Till alla dessa kan också läggas en stor mängd mer eller mindre officiella träffar, nätverksmöten, rundabordssamtal och mingel.

Här hittar vi landets toppar inom rikspolitik, myndigheter, kommuner, landsting, näringsliv, medier etc. Men samtidigt kan jag inte låta bli att imponeras av den enorma bredd som finns i utbudet under veckans arrangemang, representerat av folkrörelseorganisationer, intresseorganisationer, patientorganisationer. Det vill säga ”vanligt folk”.

Tillgänglig samhällsdebatt

Om jag tar till lite storslagna ord så är Almedalen en imponerande och kraftfull manifestation för transparent och tillgänglig samhällsdebatt. I princip alla seminarier, paneldebatter, föreläsningar och symposier är gratis och helt öppna för den som vill gå.

Just detta med öppenhet och att tillgängliggöra samhällsdiskussioner är en viktig anledning till att Karolinska Institutet är väl representerat under den kommande politikerveckan. Enligt programmet finns KI och våra medarbetare med i mer än 50 arrangemang under veckan – en imponerande siffra!

Mängder av seminarier

Våra forskare och medarbetare deltar inom mängder av olika spännande seminarier. Ett axplock:

Ny tid för seminariet

Ett av veckans absolut viktigaste seminarium är förstås vårt eget arrangemang på Wisby Strand Congress & Event: Vem tar ansvar för världens hälsa? Om hur oväntade allianser kan ge en hållbar värld. Vi samlar representanter från olika samhällssektorer för att diskutera hur vi kan nå FN:s globala mål för hållbar utveckling i Agenda 2030.

Eftersom Sverige glädjande nog gått vidare till åttondelsfinal i fotbolls-VM och matchen går samtidigt som den tid vi hade planerat för seminariet, har vi beslutat att starta en timme tidigare än tidigare annonserat. Tisdag den 3 juli kl 15.00 är det som gäller. I övrigt är innehåll och program detsamma.

Jag kommer att delta i ett flertal seminarier om högre utbildning, forskning, livsvetenskap/life science, etik, hälsodata etc. Även min kollega prorektor Karin Dahlman-Wright kommer att medverka under veckan. Vi anordnar en KI-träff på Wisby Strand Congress & Events bufféområde på tisdag den 3 juli kl. 14:30. Är du verksam vid Karolinska Institutet och befinner dig i Visby under Almedalsveckan så är du varmt välkommen.

Väl mött i Almedalen!