Tips till dig som ska börja på Karolinska Institutet

1. Skriv upp dig på bostadskön – Att hitta boende kan vara svårt i början, men det är inte omöjligt. Jag fick min första studentlägenhet efter ca 6 månader via bostad Stockholm. Sedan känner jag många vänner som fått boende via Stockholms studentbostäder.

2. Tips på bra studieplatser – På Campus Flemingsberg finns riktig bra studierum som man kan boka. Boka i förväg eftersom de oftast är upptagna, speciellt i början av året när det är mycket grupparbeten.

3. Var social – När du börjar en ny klass är det bra att vara social och försöka ”skaffa vänner”. Eftersom de är dessa vänner som hjälper en att klara av studierna när det blir tufft.

4. Pendelbuss för studenter – KI har en pendelbuss som kör till Solna (campus Solna) och Huddinge (campus Flemingsberg). Vissa föreläsningar har man i Solna och då kan man använda sig av pendelbussen som kör direkt till Solna så slipper man ta pendeltåg + buss.