Välkommen till labbet på läkarprogrammet

Läkarprogrammet har en stor variation av utbildningsmoment. Preklin är huvudsakligen teoretisk, men har även praktikplaceringar, dissektioner, grupp projekt och laborationer… Detta är endast en glimt av vad utbildningen har att erbjuda.

Drygt en vecka sedan (innan tenta perioden) hade vi vår introduktion till kurslabbet. Vi hade tidigare fått en föreläsning om säkerhet, en rundtur av arbetsmiljön samt fått information om vad själva laborationen kommer gå ut på.

Vid ett blodsockervärde som ligger nära gränsen av för högt vid upprepade tillfällen, kan man utföra en glukosbelastning för att säkerställa en diagnos. Undersökning erbjuds även till gravida när de löper risk att utveckla graviditetsdiabetes. Den går ut på att redovisa om kroppen kan reglera blodsockret på ett hälsosamt sätt.

Laborationen startade med att en glad frivillig i gruppen skulle fasta från 22:00 kvällen innan. Vi tog sedan ett kapillärt blodprov för att se vad blodsockervärdet låg på, samt ett urinprov för att se om det var positivt eller negativt för glukos. Testpersonen fick sedan dricka en glukos lösning, och vi satte igång med upprepade provtagningar. Blodprovet togs varje kvart, och urinprovet en gång i timmen. Undersökningen avslutas efter 180 minuter.

De värden vi samlade in användes för att skapa en illustrativ kurva. Om kroppen kan hantera det konsumerade glukoset kommer urinstickorna vara negativa, och blodsockervärdet kommer hamna i referensintervallerna av kurvan. Du kommer se en höjning i blodsockret efter intaget av lösningen, följt av en sänkning. För en person med Diabetes Typ 2 kommer denna kurva se annorlunda ut, då kroppen inta sänker blodsockernivån lika effektivt.

Parallelt med detta utförde vi en PTB1B assay som gick ut på blandningen av olika koncentrationer av PTB1B, väteperoxid, bikarbonat och kalatas (med instruktioner och många hjälpare). Undersökningen skulle illustrera hur insulinsignaleringen i cellen påverkas av dessa faktorer vid olika koncentrationer och tidpunkter. Lösningarna distribuerades därför i precisa mängder till tuberna. Efter intensiv pipettering och några omgångar av centrifugen avläste en spektrofotometer vår platta. Den matade ut några siffror som vi fick redovisa dagen efter.

Med detta inlägg vill jag belysa att det finns något här för dig om du gillar forskning och laboration. Om inte, så har du som tur var mycket annat du kan fokusera på. Snart når min första termin sitt slut, och jag hör att det finns mycket att se fram emot runt hörnet.

Jag hoppas att vi ses i ett inlägg snart igen!

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.