Mina bästa studietips

Nu har mitt första termin på psykologprogrammet gått. Jag tänkte därför dela med mig några av mina bästa studietips som funkat för mig hittills.

Det finns många olika studietekniker som kan vara effektiva, beroende på din personliga inlärningsstil och vilket material du studerar. Här är några av mina bästa studietips som kan vara till hjälp:

1. Hitta ett bra studieutrymme

Ett tyst, väl upplyst utrymme med minimala distraktioner kan hjälpa dig att fokusera och hålla dig på uppgiften. Att exempelvis studera i biblioteket kan vara väldigt fördelaktigt jämfört med att studera hemma.

En av de främsta fördelarna att studera i ett bibliotek är bristen på distraktioner. Bibliotek är i allmänt tysta, fridfulla platser som kan bidra till att minska distraktioner och förbättra fokus. Något som inte alltid är möjligt att nå när man studerar hemma. Utöver detta har bibliotek vanligtvis ett brett utbud av resurser som är tillgängliga, inklusive datorer, böcker samt tidskrifter, som kan vara till hjälp! Den sista och tyngsta fördelen med att plugga i ett bibliotek är den obeskrivliga känslan av att komma hem och inte ha något att plugga! Du är äntligen hemma, du är fri, du kan nu göra vad du vill; titta på film, träffa vänner, ha en spa kväll hemma mm. Koppla därmed inte hemmet med plugg utan med nöje.

Här kan du kika på Özers inlägg om de bästa pluggställen på campus Solna KI.

2. Skapa ett studieschema

Planera ett schema som gör att du kan studera regelbundet och konsekvent, snarare än att försöka stoppa alla dina studier på en kort tidsperiod. Att skapa ett studieschema och följa det är viktigt då det kan säkerställa att tillräckligt med tid tilldelas för varje uppgift som du måste lära dig. Du kan på så sätt dela upp dina studier i hanterbara bitar av tid och prioritera uppgifter, genom att lägga mer tid på viktigare eller svårare moment. När det är tentadags kan du bara repetera allt och lägga mer fokus i de moment som du känner dig svagast i.

3.Ta pauser

Ta pauser för att vila och ladda om, eftersom detta kan hjälpa dig att hålla fokus och undvika utbrändhet. Om du pluggar flera timmar i sträck utan att ta några pauser kommer din prestation förmodligen bli sämre och sämre ju mer tiden går. Om du däremot tar regelbundet pauser medan du pluggar kommer din prestation hållas på topp under flera timmar och du kommer ha en förbättrat fokus när du väl återgår till uppgiften.

Det som fungerar bäst för mig är att plugga i 45 minuter sträck och sedan ta en 15 minuters lång paus. Om du har svårt att plugga i 45 minuter sträck kan du även testa att plugga i 25 minuter och sedan ta en 5 minuters kort paus. Under rasten rekommenderar jag att du ändrar aktiviteten och ägnar tiden åt saker som du tycker om! Jag väljer oftast att ta en promenad, ringa en vän, lyssna på musik, ta en varm dusch mm.

4. Använd aktiva inlärningstekniker

Försök att aktivt engagera dig i materialet du studerar, istället för att bara passivt läsa eller lyssna. Detta kan inkludera att ta anteckningar, sammanfatta nyckelpunkter eller lära ut materialet till någon annan. Slarva inte bort din tid under lektionerna försök vara så delaktig du kan och plugga inte bara inför tentan utan försök att verkligen bygga ett intresse för ämnet. Detta kan dock vara omöjligt under vissa kurser då man har så lite tid att lära sig all information, vilket gör att man lär sig det mesta utantill! Men något du kan göra är att aktivt återkalla informationen efter några veckor för att då bygga upp ett långsiktig minne!

5. Träna på att återkalla information

Men varför är det viktigt att återkalla information? Att träna på att återkalla information är viktigt för oss studenter eftersom det hjälper till att förbättra den långsiktiga minnet och göra det lättare för oss att hämta informationen vid behov, till exempel vid tentor, duggor, seminarium mm. Dessutom kan repetition också bidra till att fördjupa förståelsen och kritiskt tänkande eftersom det kräver att studenten knyter anslutningar och tillämpar kunskap.

6. Få hjälp om du behöver det

Det är viktigt att notera att det är inte skämmigt att fråga om hjälp, eftersom det visar att man är engagerad och vill förstå materialet. Våga därmed att söka hjälp från professorer, handledare eller studiegrupper när du kämpar med materialet.

7. Ta hand om din hälsa student

En av de viktigaste grundläggande aspekterna som vi studenter måste sköta är vår hälsa! Ta hand om din hälsa student! Prioritera inte en tenta över din egen hälsa, för att en tenta går att göra om men din hälsa gör inte det. Jag säger detta då jag själv har prioriterat bland annat tentor framför min hälsa och det resulterade med att jag till sist mådde sämre och sämre… Och då var det försent och väldigt svårt att återhämta sig.

Vår psykiska respektive fysiska hälsa är avgörande för vår välbefinnande och vår akademiska framgång. En frisk student har bättre förmågor att koncentrera sig, lära sig och klara universitetets krav! KI erbjuder stöd och resurser som behövs för att vi studenter ska uppnå och upprätthålla en god hälsa. Tveka därmed inte att kontakta studenthälsan när du behöver hjälp med bland annat stress, ångest och andra livsstilsrelaterade problem eller friskvården om du vill börja träna. Dessa är helt grattis för dig som är student här på KI!

Tveka inte att kontakta mig om du har funderingar om psykologprogrammet eller studentlivet här på KI.

Ta hand om er studenter, hoppas vi ses på campus!

/Daniela

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.