Ny student på praktik- Rättigheter och skyldigheter

Hej!

För att hjälpa dig som är ny student på praktik (eller VFU som det också kallas) så tänkte jag att jag skulle ta upp några viktiga saker som kan vara bra att känna till som även många av oss äldrekursare ofta glömmer bort. Det underlättar att veta om vad som du förväntas göra och vad du har rätt att tacka nej till. På så sätt slipper du tvingas in i en situation som riskerar att göra dig obekväm.

Rättigheter

1. Det absolut viktigaste att komma ihåg är att det aldrig är du som ansvarar för patienterna. Det är den legitimerade personalen som gör det. Om någon patient har fått i sig fel läkemedel, ramlat eller inte träffat sin läkare på bestämd tid så ligger ansvaret på personalen, inte dig. Det kan vara skönt att ha med sig att det finns utrymme för att göra fel och att du är där för att lära dig. Det betyder också att det är viktigt att (nästan) alltid väga in handledarens åsikt innan du fattar beslut. I början på utbildningen kommer du mest att studera hur handledaren jobbar för att få en förståelse. Det är senare i utbildningen som du förväntas ha en uppfattning och kommer att börja fatta beslut mer självständigt.

2. Du måste inte göra allt som handledaren föreslår. Du har alltså rätt att tacka nej till att jobba med covidpatienter eller annan smitta, har rätt till att ta en paus om du blivit trött eller rätt att begära en genomgång av något du känner dig osäker på. Vissa handledare kommer låta dig göra mer än vad du känner dig bekväm med, andra mindre. Kom ihåg att du är inte gratis arbetskraft som måste anpassa dig efter ett schema utan du är student som är där för att lära dig. Praktikplatsen får faktiskt betalt för att ha dig där. Det innebär att du har en skyldighet att förmedla dina behov, så säg ifrån när något känns motigt. Du måste såklart göra dina timmar, men du måste inte ta hand om alla patienter när du gör det.

3. Om du är sjuk eller borta en kortare period har du i teorin rätt till att ta igen tiden vid ett senare tillfälle. Detta har blivit lite av ett problem i praktiken, särskilt när många studenter har blivit långtidssjuka i covid eller influensa när det är vintertid och det samtidigt är många i personalen på praktikplatsen som är sjuka i en redan pressad vårdsituation. Mitt bästa tips är att göra allt du kan för att hålla dig frisk. Det är såklart lättare sagt än gjort, särskilt om du har småbarn eller kanske umgås med familj eller vänner över jul och nyår. Jag vill bara förmedla detta nu då det finns de som blivit tvungna att gå om en termin- så onödigt och tråkigt!

Skyldigheter

1. Det är du som är ansvarig för ditt eget lärande. Det innebär att du måste ha koll på vilka kunskaper du förväntas lära in när du gör praktik. Ett bra tips är kolla igenom kursplanen och de lärandemål som gäller för just din praktik. Oftast sker avstämningar löpande under praktiken både med handledare och lärare. Då kan de fråga dig på vilket sätt du har en viss kunskap och du kanske måste ge exempel på hur du ska göra i en viss situation för att tänka på ”etiken” eller ”integriteten” eller ”patientsäkerheten”. Att ta ansvar för sitt lärande innebär även att komma i tid till praktikpasset eller att följa det schema som dina handledare förberett till dig, du kan såklart byta enstaka pass men då måste du säga till om det.

2. Det är din skyldighet att utgå från KI:s uppförandekod när du är på praktikplatsen. Som student är du representant för KI och du måste utgå från samma värderingar gällande människors lika värde, att bemöta personal och patienter på praktikplatsen på ett professionellt sätt mm. KI:s uppförandekod finns på hemsidan eller här: https://utbildning.ki.se/media/39255/download.

3. Du har skyldighet att anpassa dig efter nationella och lokala riktlinjer och föreskrifter som gäller på din praktikplats. Ett tips är att ibland kika på folkhälsomyndighetens hemsida gällande munskydd till exempel eftersom de allra flesta praktikplatser följer de riktlinjerna. Om personalen på praktikplatsen ber dig ta på dig munskydd har du skyldighet att göra det. Detsamma gäller vaccinering, basala hygienrutiner (inga ringar, armband, nagellack mm.) och annat som kan påverka smittspridning. På vissa praktikplatser vill de att du ska gå en kort utbildning (exempelvis brandutbildning) för att lära dig lite om arbetsplatsen och då måste du i regel göra det. Det är för din egen, patienternas och personalens säkerhet.

Det var allt jag hade för detta inlägg. Hoppas något av det kunde vara till hjälp!

Vi hörs och syns!

/Johanna

Till dig som läser – det här är en studentblogg som skrivs av studenter på Karolinska Institutet. Blogginläggen är studenternas egna erfarenheter och upplevelse av sin utbildning och studentlivet på KI. Viktigt att tänka på om du söker närmare information om till exempel regler och riktlinjer är att söka dig till en förstahandskälla så att du får korrekt och uppdaterad information om vad som gäller för dig. Bloggen är i första hand en inspiration. Tack för att du läser!

Johanna sjuksköterskestudent

Jag läser termin 5 på sjuksköterskeprogrammet och är som mest intresserad av hälsa och sjukvård ur ett globalt perspektiv. När jag var liten var min största dröm att få åka någonstans inom Centralafrika och upptäcka den naturrika regnskogen. Nu, 20 år senare är jag påväg att ta mitt första kliv utanför Europa och till Uganda med KI's hjälp och min dröm har (nästan) gått i uppfyllelse. Jag är väldigt intresserad av utbildning och undervisning så har du några som helst frågor om sjuksköterskeutbildningen eller studentlivet på KI är det bara att skriva till mig. Vi hörs!