Samlade tips till dig som ny student

Varje termin är det dags för nya spända studenter att börja sitt studentliv på KI. Här på bloggen tipsar vi ofta om saker som kan vara bra att veta eller göra inför eller under terminsstart. I detta inlägg samlar jag alla tips från flera inlägg här på bloggen för dig som ny student på KI! Klicka dig till inlägget för att läsa mer utförligt om tipsen.

5 tips till dig som ny student av mig Kira (läkarstudent):

1. Utnyttja äldrekursares tips mm!
  2. Köp inte alla böcker som rekommenderas direkt!
  3. Tänk till innan du tar på dig extra åtaganden!
  4. Börja plugga direkt!
  5. Ta vara på de första veckorna och delta i aktiviteter!

Beginners guide på universitet av Sara (tandhygieniststudent):

• Utforska KI campus Solna och Flemingsberg
  • Var delaktig och aktiv i studentkåren (Medicinska föreningen eller Odontologiska föreningen)
  • Våga ställa frågor och fråga om hjälp ifall det behövs

7 tips inför terminsstart av mig Kira (läkarstudent):

1. Registrera dig på ladok!!
  2. Gå med i Facebook-grupper
  3. Se över terminen och ditt schema
  4. Planera dina studier
  5. Uppgradera dina studiehjälpmedel
  6. Ladda ner schemat från timeedit.
  7. Börja plugga tidigt och ta kontroll över terminen.

Tips till dig som ska börja på Karolinska Institutet av Sara (tandhygieniststudent):

1. Skriv upp dig på bostadskön
  2. Tips på bra studieplatser – studierum som man kan boka.
  3. Var social – När du börjar en ny klass är det bra att vara social och försöka ”skaffa vänner”…
  4. Pendelbuss för studenter – KI har en pendelbuss som kör till Solna (campus Solna) och Huddinge (campus Flemingsberg)

Stort lycka till och grattis till din plats på KI. Att börja en utbildning är en spännande tid, kom ihåg att njuta!

Foto: Liza Simonsson
Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.