Hur är det att plugga till biomedicinare ?

Hej allihopa! 🙂 Här kommer en kort intervju där en av mina klasskamrater, Anthony Chamoun, berättar lite om biomedicinprogrammet, utbildningen, studentlivet på KI som en internationell student.

Varför valde du att läsa kandidatprogrammet i biomedicin?

Jag valde biomedicinprogrammet eftersom jag tog medicinrelaterade kurser på gymnasiet, vilket fick mig att inse hur intresserad jag var i biomedicin. Dessutom ville jag plugga i ett allmänt program inom medicin och kandidatprogrammet i biomedicin kändes passande för detta!

Jag har också sommarjobbat i apoteket i mitt hemland när jag gick på gymnasiet och min mamma brukade jobba som en biomedicinsk analytiker, vilket inspirerade mig ganska mycket under antagningsperioden.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det bästa med utbildningen är bland annat;

• Biomedicin är ett väldigt stort och brett område där man har oändligt mycket jobbmöjligheter för framtiden alltifrån bioentreprenörskap till forskning , vilket innebär att man inte behöver känna sig tvungen innan universitetet att välja ett specifik ämne/område.
  • Programmet på KI är ett internationellt program där man får träffa nya människor från olika kulturer, vilket kan bidra till att man utvecklar sig själv som en person.
  • Kurserna man tar under 4:e och 5:e terminen (2:a året inom programmet) är väldigt intressanta och mer integrativa till kliniska forskning.

Varför valde du att studera på just KI?

Det var faktiskt min pappa som rekommenderade Karolinska Institutet under antagningsperioden då KI är ett av världens ledande universitet där man får läsa inom en internationell miljö och träffa nya människor från olika länder. Dessutom möjliggör KI forskning för studenter redan på första året inom biomedicinprogrammet, vilket lät väldigt intressant och passande just för mina mål.

Var det något som överraskade dig med utbildningen?

• Att läsa kurserna separat inom utbildningen var något som överraskade mig för man brukar läsa flera kurser samtidigt på andra universiteten. Jag tycker att det känns mycket bättra att kunna läsa kurserna separat då man kan fokusera på en sak i taget. Men samtidigt känns det att man har mindre tid att plugga!
  • Att man får relativt bra möjligheter att kunna skriva omtentor flera gånger känns bra
  • Labbövningarna och seminarium är mycket mer hjälpsamma än vad jag förväntade mig; de hjälper jättemycket att förbereda sig inför tentan och lära sig innehållet mycket bättre då inlärning blir mer interaktiv där man får tänka på frågor på egen hand, diskutera med sina klasskamrater och sedan med en lärare.
  • På tentor har vi ganska god med tiden så man behöver inte egentligen stressa sig för tiden

Vad vill du arbeta med i framtiden? Någon speciell inriktning?

Jag är inte helt säker än, men kan kanske jobba inom farmaceutiska tjänster då jag har jobbat på ett apotek förut och farmakologi kursen under biomedicinutbildningen känns väldigt lockande och intressant ämne att jobba med i framtiden. Eller kanske blir det en magisterprogram inom nutritionsvetenskap och sedan fysioterapeutprogrammet här på KI där jag kan kombinera båda ämnena och jobba inom träning och kost.

Vad vill du ge för tips till någon som funderar på att söka till samma program?

Plugga kurserna effektivt och försök plugga ordentligt och regelbundet så att du hinner ikapp med föreläsningarna och inte behöver skriva omtentor över sommaren. Men samtidigt glöm inte att ta breaks, ha fritid och belöna dig själv.

Försök inblanda dig i studentlivet på KI och ta del av forskningsmöjligheterna, vilket är oändligt mycket för studenter.

Det kan vara bra att ha pluggkompisar då det känns mycket effektivare när man pluggar, exempelvis att ställa frågor till varandra för att testa ifall man verkligen förstod ämnet eller inte.

Vilka egenskaper eller intressen tror du är bra att ha om man vill plugga på kandidatprogrammet i biomedicin?

Det är alltid bra att ha bra kommunikationsförmågor så att det känns bekvämare att jobba med människor i framtiden, till exempel när man utför en forskningsprojekt i en labbgrupp eller gör presentationer, vilket man får öva genom utbildningen där det finns många praktiska moment såsom presentationer, grupparbete och seminarier

Har du fler frågor kring biomedicinprogrammet på KI eller studentlivet, då är det bara att kommentera eller fråga i kontakformulären under ”Fråga oss”.