Antagningsbeskedet är här: nästa steg och förberedelser!

Idag får vi första antagningsbeskedet till HT22! Stort grattis till dig som blivit antagen till KI! Har du inte blivit antagen, ge inte upp än. Andra antagningsbeskedet kommer 28 maj.

Vad händer nu för dig som blivit antagen till KI?

1. Tacka JA till din plats senast 22 juli! Om du fortfarande är osäker på hur du vill göra, ta denna tid till att fundera och ta ett beslut.
  2. Börja leta boende om du behöver flytta! HÄR hittar du tips för att leta boende i Stockholm. Glöm inte att bostadsförmedlingen har både ungdoms- och studentbostäder som oftast kräver kortare kötid!
  3. FIRA OCH NJUT! Studier är tuffa och krävande, så ta denna sista tid till att njuta av sommaren och fira att du kommit in på din utbildning!

Förberedelser och repetition?

En fråga som ofta kommer upp inför att börja på läkarprogrammet är om man behöver repetera något innan terminsstart? Det korta svaret är nej. Om du verkligen vill kan du repetera grundläggande kemi men det behövs inte.

Tips: Om du vill förbereda dig inför terminsstart är mitt tips istället att fundera över studieteknik och hur du pluggar bäst. Studier på läkarprogrammet är väldigt annorlunda jämfört med gymnasiet. Det mesta handlar om att memorera mycket information. Hur gör du detta på bästa sätt? Hur tar du in information mest effektivt under föreläsningar och seminarium? Det finns massvis av hjälpmedel, börja utforska dessa och gör en plan för hur du ska lägga upp dina studier för att memorera allt du kommer lära dig!

Återigen stort grattis till dig som kommit in på KI, vi ses i höst!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.