Studentlivet på KI – LÄSK

Hej!

Vi befinner oss nu i ansökningsperioden för HT23 och många funderar kring hur de ska prioritera sina val. Det leder ofta till en återkommande diskussion kring studentliv. Stockholm är kanske inte det första man tänker på då, men har du hört att Stockholm valts till Sveriges bästa studentstad 2023?

Många antar att det inte finns ett studentliv här då det är en storstad. På KI har vi däremot ett helt gäng med fantastiska studenter som arbetar för att hålla andan vid liv. Medicinska Föreningen (MF), Karolinska Institutets studentkår, har ett flertal sektioner, utskott och kårföreningar som bidrar till att skapa en social och välkomnande miljö för alla studenter.

Jag har tidigare nämnt att man kan skräddarsy sin tid på KI och står fortfarande bakom detta. De olika grenarna av MF fokuserar på alla aspekter av studentlivet. Programutskottet (Pru) håller i stora fester och evenemang som Amphioxgasquen och Examensefterfesten, men även fredagspuben samtliga fredagar. Mottagningsutskottet (Mu) jobbar hårt för att packa dina första veckor på KI med sittningar, tävlingar och introduktioner. Global Friends (GF) sammanför nationella och internationella studenter genom unika event som museum vistelser, kryssningar och bowling.

Under Läkarsektionen hittar vi Läkarintrot som omfattar fadderverksamheten och deras mottagningen av studenterna, samt LÄSK, en mycket uppskattad aspekt av Karolinska Institutet. LÄSK är ett namn man kan associera med tema fester, klubbar, hemma-pubrundor och dojjor. Chiasma, en stor sittning i Uppsala, är speciellt utmärkande för dem.

När det var dags att skriva detta inlägg kände jag att jag behövde lite expert-hjälp, och finns de då någon bättre att fråga än LÄSK?

Intervju med Sigrid & Vendela

Vad är LÄSK?

LÄSK är Läkarsektionens Sociala Kommitté! Vi som är med i LÄSK är läkarstudenter som fixar sittningar och fester vid KI!

Vad har ni (Sigrid och Vendela) för roll i LÄSK?

Vi är PR-ansvariga i LÄSK! Vi har bland annat hand om LÄSK:s sociala medier, såsom Instagram, Facebook och TikTok. Utöver det skapar vi grafik inför event och tar bilder och videos som publiceras efter festerna.

Vilka andra poster har LÄSK?

I LÄSK:s styrelse sitter vi 14 personer! Det finns en ordförande, två vice ordförande, två eventansvariga, en ekonomiansvarig, en kassör, en sekreterare, två PR, en sponsoransvarig och tre suppleanter. Inför våra event söker vi ofta projektgrupper med läkarstudenter som inte sitter i LÄSK-styrelsen så om man är sugen är det lätt att engagera sig i LÄSK!

Hur ofta håller ni evenemang?

Under terminernas introveckor håller LÄSK i två till tre event och under resten av terminen brukar LÄSK fixa mellan tre och fem ytterligare större event. Vi testar nya idéer till sittningar och fester så det kan variera lite vad som arrangeras!

Vilka har varit era favoritevent?

Det har helt klart varit CHIASMA!! Det är LÄSK:s största event där vi tillsammans med Uppsalas läkarstudenter fixar en rejäl sittning i Uppsala! Det är ett jättekul sätt för KI:s läkarstudenter att få testa på Uppsalas studentliv under en kväll! En annan favorit är LÄSK:s klassiska Hemmapubrunda!! Det går ut på att man i grupper åker hem till andra läkarstudenter på mindre hemmafester och sedan samlas på en efterfest med alla grupper. Oktoberfest som LÄSK ordnar på hösten är också en favorit på KI!

Vad tycker ni om Stockholm som en studentstad?

Stockholm är en jättehärlig stad att plugga i! Studentlivet är inte detsamma som i (de andra) studentstäderna men det finns gott om saker att göra om man vill det. Det finns flera olika utskott vid KI så beroende på vad man har för intressen finns det något för alla!

Vad har ni för kommande event?

Vårt nästa event är 1 april då LÄSK, tillsammans med Festis (sjuksköterskorna), PsyKi (psykologerna) och Fysiosektionen, ordnar KI:s första SPRING BREAK! Det blir en stökig sittning med ett ännu stökigare eftersläpp!

@laskmf

Vill du gå på fler fester? Vill du ha förköp till nästa CHIASMA?? Vill du söka LÄSK-styrelsen??? Då ska du engagera dig i LÄSK!! 🥳🥳 Se vår instagram @ laskmf för mer information🥰🥰 #läsk #ki #karolinskainstitutet #party #fest #läkarprogrammet #läkarstudent #medstudent #studentliv #student #foryou #fyp #xyzbca #capcut #4u #foryoupage #fördig

♬ originalljud – LÄSK

Då LÄSK och övriga grupper finns på i princip alla sociala medier kan man lätt få aviseringar om nästa evenemang. I kursgruppen på Facebook kommer du bemötas med inlägg veckovis om pubrundor, sittningar och fester med diverse temor. Kika på alla våra sociala medier för en bättre inblick till hur det kan se ut. Sista anmälningsdagen för HT23 är 17 april så du har gott om tid för lite research.

Om du redan är student på KI så är det bara att logga in på Facebook och vänta på notifikationerna.

Vi ses!

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.