Full rulle med praktiken hos folktandvården

Nu närmar vi oss slutet av praktiken hos folktandvården. Att få möjligheten att praktisera som en tandhygienist har varit väldigt givande och lärorikt. Vi har fått arbeta självständigt där vi gör både undersökningar på barn och ungdomar men också behandlingar, främst borttagning av tandsten.

Sedan har vi också handledare på kliniken som stöttar oss studenter om man är i behov av hjälp. Det jag främst lärt mig är hur man ska arbeta med unga barn, speciellt de som är tandvårdsrädda.

Senaste gången jag hade praktik hade vi en ”examination” där en handledare från en annan klinik kom och kollade hur vi arbetade. Jag var självklart nervös fast än jag undersökt barn 100 gånger, känns det som. Men det gick jätte bra. Handledaren sa inget under tiden jag behandlade patienten utan syftet var främst att kolla på hur jag bemötte patienten samt hur jag utförde behandlingen.

Mitt tips till dig som ska gå på praktik är fråga så mycket som möjligt. Du är där för att lära dig och våga va självständig i ditt arbete. Oftast kan man vara nervös men man kan mer än vad man tror.