Behåll motivationen – sista rycket!

På tal om att suget efter sommaren ökar så tänkte jag skriva lite om motivation. Motivation till plugget i första hand – men såklart går det applicera på det mesta.

”Jag behöver bara få motivation först…”

En mening som inte är helt ovanlig. För visst kan det kännas så ibland, att en bara väntar in motivationen och SEN ska saker och ting hända. Kanske har du också märkt att det SJUKT sällan blir just så. Att motivationen otroligt, otroligt sällan (kanske rentav aldrig) poppar upp som en glad överraskning när en minst anar det.

Motivation skapas av oss.

Det är lite som att vi behöver dra tändstickan på teflon för att den ska tändas. Den kommer inte tändas av sig själv i tändsticksasken. En rörelse och lite engagemang behövs. Sen, POFF, kan det brinna.

Bild på Scala-teatern – men nej en måste inte alltid vara glad SÅKLART

Så hur gör en då?

Här kommer mina tre bästa tips på hur en kan tänka gällande motivation. Det finns tusen fler tips och tricks och det finns inget rätt eller fel. Gör det som passar dig.

1. Bara gör

Ibland bör vi 100% bara göra istället för att fundera. Kanske är det fler än jag som varit med om det, ni vet när en ligger i sängen och funderar på hur en ska kunna maxa allt en ska göra innan en bör vara utanför lägenheten – bara för att det är så otroligt skönt i sängen? Sen när en väl klivit upp och STRESSAT deluxe så ångrar en att en inte bara klev upp när klockan ringde 20 minuter tidigare. Vi har ändå skapat rutiner för att vi ska slippa tänka inför varje liten sak vi gör, så ibland är det värt att skippa tänkandet och bara gå till handling. Som att kliva upp även om sängen är varm och mysig. Och hörni, obs på att jag själv inte bara går upp hela tiden. Ojoj, vad ögonen kan vägra öppnas ibland.

2. Skriv listor som du kan bocka av. (Bonus: skriv WHEN DO istället för TO DO)

OJ vad jag gillar att stryka saker från en lista eller bocka ev en liten ruta. Så mycket att jag ibland kan skriva ner saker EFTER att jag gjort de – bara för att kryssa i eller stryka. Ett vanligt misstag är dock att listorna blir allt för långa och ospecifika. Ni vet när en tänker ”perfekt jag gör det på morgonen när jag vaknar” och skriver ner saker som egentligen tar 8 timmar och tänker att den där halvtimmen på morgonen är MAGISK och kan innehålla allt. Därför är ett knep att istället för att skriva långa listor som en inte hinner med att skriva mer tidsspecifika och realistiska listor. Ska du exempelvis lämna in en hemtenta på fredagen, notera NÄR du ska skriva den istället för att bara skriva när den ska lämnas in.

3. Belöna dig

ÄLSKAR belöning och firande! När du gjort vad du ska, gör något mysigt! Om du ska plugga några timmar och längtar efter filmkväll i soffan – följ ovanstående tips och avsluta med att faktiskt ta en filmkväll. Fira fimligt i både när, vad och hur – men jag tycker om att fira och belöna med olika små saker.

Kan det bli för mycket?

Ja men som med allt annat kan det bli för mycket. Vadå för mycket motivation kanske du undrar. Kanske inte för mycket motivation i sig, men värt att tänka på att det också är helt okej att inte ha motivation. Att vara den där tändstickan som ligger kvar i asken. I perioder kanske det rentav är bra att inte pressa på och tvinga sig utan att låta motivationen vila. Den perioden kanske är en dag, en vecka eller så lång tid du behöver. Men ju mer desto bättre funkar inte i alla sammanhang. Faktiskt i ganska få.