Är ni redo för en ny termin?

Vad galet va.

Det är snart dags för en ny termin. För mig innebär det att jag rullar in på den sista terminen på psykologprogrammet. För vissa av er vet jag att det innebär en första termin – inte psykologprogrammet på Karolinska dock, då intag endast sker på hösten.

Det är spännande det där tycker jag. Att på samma sätt som att vissa var på väg ut från psykologprogrammet när jag kom in så är nu vissa på väg in när jag är på väg ut. Är ibland lätt att vara i sin egen bubbla och inte riktigt notera det. Bara se det som är runt omkring sig själv. Men tycker det är fascinerande att lyfta blicken och se hur många sjukt duktiga och drivna människor som strömmar igenom väggarna på Karolinska Institutet. Mäktigt.

Något annat som är fascinerande är tid.

Och då tänker jag inte på att tiden under universitetet har gått sjukt fort. Utan tänker i ett mindre perspektiv än så. För gick inte tiden över jul så otroligt fort?

Det var första gången på flera år som jag mer eller mindre tog helt och hållet ledigt från julafton till den femte januari. Två veckor gjorde jag annat än att plugga. Hur det var? Ljuvligt. Hur fort det gick? Otroligt fort.

Hur ljuvligt och hur fort?

Ja det var så pass skönt att vara ledig och gick så pass fort, att jag först i måndags fick ett ordentligt wake up call när jag insåg att inlämningen som var över jul skulle in några dagar senare. Så denna helgen kändes otroligt välkommen.

Tycker egentligen om fart, fläkt och rutiner – vilket lätt faller ganska mycket över ledigheter. Så har oftast inte så mycket emot att komma igång igen. Dock tycker jag att skiftet är jobbigt. Ni vet, en har kört ganska hårt in i det sista, räknat ner veckor och dagar till ledighet. Har allt det härliga framför sig. Sen tar det slut och jag tycker det blir tomt. Liksom som en separationsångest från både nedräkningen och det en räknat ner till. Och då ska en börja om med ett ganska högt tempo – men utan en tydlig nedräkning. Speciellt i år när corona står och stampar omkring oss och vi inte kan eller bör planera in saker att liva upp trötta morgnar och sena kvällar med. På tal om det så kommer ett inlägg lite senare om tips och trix på att liva upp de fortsatt kalla och mörka månaderna. För även om det känns hopplöst vissa dagar – så tänker jag att vi kan styra över vissa saker omkring oss.

Ingen är kanske förvånad över att jag säger det – men det går bada!