Kängurus, naturliv och världens godaste mat

I helgen har vi hälsat på Tess familj i Belgrave som ligger ungefär en och en halv timme från där vi bor. Tess är utbytesstudent på KI och pluggar i vanliga fall på Monash – där vi nu pluggar. Det har varit så otroligt roligt att få hälsa på en familj här! Och de har verkligen tagit så otroligt väl hand om oss. Så fina människor!

I lördags när vi kom möttes vi av pappa Frank och började med en Hike i en stor park. Där såg vi vår första känguru, matade fåglar och kollade på den magiska naturen. Även om naturen hemma är fin så blir en verkligen lätt hemmablind. Här känns allt exotiskt och extra fascinerande.

Efter ett kaffestopp åkte vi hem till Tess hus och åt lunch i form av supergoda falafelwraps. Vi åkte sen vidare med Tess mamma Arleen till en park med mystiska uthuggna statyer som föreställde aboriginer. Vi pratade också en hel del om historian som finns i Australien och hur dåligt urinvånarna blivit behandlade. Sjuk historia och otroligt tråkigt att synen på människor är väldigt olika beroende på bakgrund. I Melbourne är det, vad jag förstått, bättre än i övriga Australien, men blir ändå så ledsen av länder som stänger gränser och vill hålla landet på ett visst sätt. På vägen tillbaka stannade vi till på olika utsiktsplatser och såg den vackra naturen.

Efter lite vila tog Tess syster Bridget med oss för att se solnedgången och försöka få syn på fler kängurur. Vi väntade ett tag men så fort det började skymma så hoppade de fram. Magiska djur! Vi var nog lite besatta och stannade tills solen gått ner.

Väl hemma väntade grillad mat och det kändes så lyxigt att sitta ute och ära middag på altanen. Vi avrundade dagen med citrontårta, fruktsallad, glass och massa skratt.

Igår blev vi fortsatt guidade i området. Arleen och Frank tog oss till Hillsville National park där vi fick kolla på massor av djur från Australien. Allt ifrån koalor och kängururs till wombats och ormar. Väldigt mysigt och så fint väder! Efter många timmar i parken var vi mer än nöjda och drog oss hemåt till resten av familjen för ett kort hejdå innan tåget gick tillbaka mot Armadale. En magiskt fin helg som har susat förbi snabbare än snabbt och idag är jag tillbaka i skolan för såväl en Polish up your grammar kurs, en löpgrupp och försök till att komma igång med inlämningar som kryper sig närmare och närmare. Det blir minst sagt långa dagar för att få till det hela på ett bra sätt.