Vägen in på Karolinska Institutet

Lama Motassem, fysioterapeutstudent från Palestina/Dubai

Låt mig presentera Lama, en väldigt speciell fysioterapeutstudent.

Lama skrev till mig hösten 2019 inför att hon sökte in på Karolinska Institutet. Hon skrev och frågade om hur det var att vara slöjbärare på utbildningen – fanns det rasism mot personer med slöja? Då hon hade mött mycket negativa attityder under sitt liv. Skulle administration och lärare vara hjälpsamma?

Mitt svar blev såklart bara gissningar. Som flera generationer svensk och dessutom van med en miljö på sjön där både killar och tjejer byter om i samma salong, utan mycket personligt utrymme, var det inte en situation jag kunde bidra med några erfarenheter i.

Mitt svar: ”Ang slöja så tror jag inte att det är några problem, tråkigt nog kan det säkert finnas de som kan säga att du måste kunna frångå att bära slöja mer i utbildningssyften, som att undersöka nacken osv men jag kan inte se att det skulle finnas något förbud mot slöja.

Men det du ska vara beredd på är att alla praktiska moment med undersökning så övar vi på varandra och då endast i sportbh och korta shorts. Det är obligatoriska moment för att få ett ”register” över hur friska kroppar ska kännas så övar vi mycket på varandra.

Personligen har jag inte upplevt någon rasism varken på Ki eller ute på sjukhusen, har jobbat mycket med olika nationaliteter i vården, har också sett att de har så kallade ”scrubs” även anpassade för slöja, som man måste ha på sjukhus.”

När jag pratade med Lama igår, nu läser hon termin 3 våren 2021, så gladde det mig att höra att lärarna hade varit väldigt tillmötesgående. Kanske underlättade det att man delade upp metodiken i mindre grupper vid undersökningsmoment, pga covid under våren 2020.

Hon berättade i varje fall att lärarna hade delat in henne i en grupp enbart med tjejer och att de både täckte för fönster till salen samt såg till att dörren var låst (så att hon inte behövde oroa sig att någon plötsligt skulle komma in när hon var utan slöja eller avklädd). Under fysioterapi 2 som mestadels är träningsinriktad fungerade det bra att bära slöja och vara ombytt i passande träningskläder.

Lama och hennes 2-åriga dotter

Tills för en dag sedan, när jag ringde upp Lama via Zoom, hade vi bara kommunicerat via messenger. Hon skrev och frågade om råd inför en anställningsintervju som fysioterapeutbiträde och skrev då att hon såg mig som sin förebild.

Ju mer jag fick veta om Lama under vårt samtal så växer min beundran för vad hon har klarat av! Hon är MIN förebild.

Jag tänker på hur jag själv undrade om jag skulle klara av heltids universitetsstudier efter att ha varit sjukskriven på 100-50% året innan jag kom in på utbildningen…

Lama kom till Sverige för 3 år sedan. Sedan dess har hon klarat av SFI-snabbspår, läst in svenska som andraspråk på 6 veckor istället för 9 månader… läst upp gymnasiekurser för att få behörighet till universitet och 2 år efter hon har kommit hit så söker hon ett universitetsprogram där hon dessutom behöver lära sig en del latin och ett helt nytt språk för kroppens funktioner. W. O. W.

Det slutar inte där. Samtidigt som alla dessa stora prestationer har hon varit gravid med och fött en dotter som nu är två år! Jag kan inte föreställa mig den disciplin och multitasking-förmåga det kräver. Jag själv tvekar på att ens tänka på att skaffa barn förrän jag har mitt liv ”i ordning”… Jag tycker jag har tillräckligt med att sätta upp hållbara rutiner för mig själv.

Lama är född och uppvuxen i Dubai, med en pappa från Palestina och mamma från Syrien. Efter pappans nyliga bortgång blev hennes mamma utvisad till Syrien då hennes arbetstillstånd i Dubai gick ut i.o.m. pensionering. Hon träffade sin man i Turkiet där de gifte sig. Hennes man sökte asyl i Sverige och kort därefter flyttade hon också hit.

Lamas tips till de som själva har småbarn under studier:

1. Var disciplinerad, att plugga effektivt medan barnet/barnen är på förskola så att man inte hamnar efter eller missar föreläsningar.
  2. Ha tålamod, både med barnet och sina studier.
  3. Be om hjälp vid tentor, från partner eller andra nära, för att kunna studera mer fokuserat utan distraktioner.

Nu kämpar Lama med att klara av Fysioterapi 2, det är en kurs med många spridda skurar på allt från fys-test, akut omhändertagande, biomekaniska kunskaper vid träningslära, balanssystemets uppbyggnad och mycket mer. Det är många bollar att hålla i luften och det kan vara svårt att följa en röd tråd. För en del i klassen, de med mer träningsvana, kan detta falla sig som ganska naturliga moment och just därför kanske svårt att få förståelse från lärare om det känns svårt att redovisa för. Lama har blivit så nervös inför själva momentet med att göra en praktisk tenta att hon har blivit låst, inte hittat orden och flera gånger har sagt fel ord eller vänt på begreppen fast hon känner att hon har kunnat svaren.

Mitt främsta råd till henne var att be om mer tid till förberedelse och kontakta fysiostyrelsen angående stöd, för att veta vilken hjälp hon har rätt att be om (fysio@medicinskaforeningen.se).

Det jag själv gjorde i samma position var att rita upp ett tankeschema över alla olika moment att hålla i huvudet:

Fysioterapi 2 – Träningslära

Fler tips om studieteknik och att klara av anatomitentan – inlägg från termin 2-3

Och kom ihåg… ta danspauser för den mentala hälsan!