KI står starkt i rankingen

När vi nu börjar ladda upp för den stundande höstterminen – själv kom jag tillbaka till kontoret här i Solna i måndags morse – kan jag konstatera att Karolinska Institutets ställning som ett av världens starkaste universitet och som det högst rankade universitetet i Sverige är stabilt.

I den nyligen publicerade så kallade Shanghai-rankingen (ARWU – Academic Ranking of World Universities) återfinns KI på plats 44 i den globala listan som inkluderar ”all fields and subjects”. Det är samma position som 2017 och 2016. År 2015 var KI på plats 48.

Harvard toppar listan

Det finns ytterligare två svenska universitet på topp-100: Uppsala Universitet (plats 63) och Stockholms universitet (77). Toppar listan gör de båda amerikanska universiteten Harvard och Stanford. Brittiska University of Cambridge är trea på rankingen.

Inom mer specifika områden som “Pharmacy & pharmaceutical sciences”, “Public health” och “Nursing”, ligger KI bland världens fem bästa universitet. I det bredare ämnet ”Clinical Medicin” återfinns vi på 19 plats på den globala listan.

Begränsande kriterier

Naturligtvis finns det ingen ranking som kan mäta ett universitets kvalitet helt rättvist eller fullt ut. Det finns alltid en begränsning avseende vilka kriterier som tagits med; ARWU:s kriterier utgår ifrån vetenskapliga publikationer och utmärkelser. Det finns även andra skäl att förhålla sig kritisk till sådana här bedömningar. Icke desto mindre är åtminstone de mer etablerade rankingarna, som ARWU måste sägas tillhöra, en konkret indikation på ett universitets ställning och utveckling.

Högt betyg till våra medarbetare

Till ARWU:s ranking kan läggas färska data om fortsatt högt söktryck till våra utbildningar (mer om detta senare här på bloggen). Det är naturligtvis roligt att få externa och i någon mån mätbara bekräftelser på KI:s position, men först och främst är det här ett oerhört högt betyg för alla våra medarbetare som tillsammans skapar det som är KI.

Tack alla ni för storartade insatser varje dag, året runt – nu kavlar vi upp ärmarna för höstterminen 2018!