KI går framåt i internationell rankning

Årets så kallade Shanghai-rankning (ARWU – Academic Ranking of World Universities) visar att Karolinska Institutet står starkt i den allt hårdare internationella konkurrensen mellan lärosäten. Faktum är att KI, med placeringen 38, aldrig haft ett bättre resultat under de 17 år som denna rankning genomförts. Förra årets placering var 44.

Tittar vi på mer detaljerade rankningar (“Subject Ranking”), ligger KI ännu bättre till i de olika ämnena inom samlingsområdena “Medical Sciences” och “Life Sciences” – vilket naturligtvis inte är så konstigt med tanke på att KI är ett medicinskt universitet. Vi har t ex placering 21 i världen i “Clinical Medicine“. När det gäller “Nursing” ligger KI på sjätte plats.  I ämnet “Public Health” är placeringen fem och i “Pharmacy and Pharmaceutical Sciences” fyra.

Nämnas kan att även Uppsala universitet (plats 62) och Stockholms universitet (73) finns med på listan över den 100 bästa universiteten i världen. Harvard toppar, följt av Stanford och Cambridge. Amerikanska och brittiska universitet dominerar listan. Detta betyder att KI kommer att vara placerat 3 i EU när/om Brexit inträffar.

Svår valsituation

Varje gång en universitetsrankning landar på mitt bord känner jag mig i en svår valsituation – i ett verkligt dilemma. Ska jag skriva om rankningen, eller ska jag låta bli? Om jag inte skriver, kommer det ändå frågor från media och andra som jag måste svara på. Om jag skriver, hjälper jag till att upprätthålla vad som är en helt omöjlig övning: att tvinga en så komplex aktivitet som ett universitet bedriver, in i en linjär skala.

I sin bok The Soul of a University kallar Chris Brink detta för “linearism”. Några av de parametrar som används i en universitetsrankning är uttryck för kvalitet – det vet vi. Men viktningen som rankningarna gör, kan tvinga alla universitet in i samma form och därmed motverka mångfald och diversitet. Därför ska inte klättring på en rankning vara ett mål i sig. Det måste vara ett välkommet resultat av det dagliga kvalitetsarbetet – inspirerat av våra egna mål och vår egen strategi.

Tydlig signal

Men icke desto mindre är det här en tydligt signal om att KI:s medarbetare och studenter står för en fantastisk prestation. Att KI ständig – år efter år – placerar sig högt upp i alla de olika etablerade rankningar som görs, visar att KI står för kvalitet av yttersta klass.

Det är lätt att bli fartblind, luta sig tillbaka och ta framgångar för givet. Det misstaget får vi inte göra. Allt fler universitet och högskolor världen över satsar nu mycket resurser på att förbättra sin undervisning och forskning. Vi lever i en sektor som utvecklas oerhört snabbt och där allt fler gör anspråk på forskningsmedel och anslag. Här måste vi finnas med, hitta nya samverkansaktörer och fortsätta gå framåt inom de områden där vi redan är ledande. Det är också viktigt att vi har politiken med oss. Ska Sverige utvecklas som en kunskapsnation, måste det finnas en genomarbetad och väl förankrad nationell plan och tillräckliga resurser avsatta för långsiktig strategisk satsning på högre utbildning och forskning.

Ett kvitto

Att få sådana här glädjande resultat av tunga och etablerade rankningsinstitutioner är, trots ovan nämnda dubier, ett kvitto på att vi är på rätt väg. Med de senaste årens omfattande satsningar på nya och moderna lokaler, uppgraderingar av infrastruktur, översyn av interna rutiner och regelverk och med vår nyligen beslutade Strategi 2030 i ryggen, har vi byggt ett fundament som ger oss utsökta förutsättningar att fortsätta vara ett världsledande universitet.

eilif

Ole Petter Gratulerer og lykke til videre! med entusiastisk hilsen Eilif