Glad Valborg alla KI-studenter och medarbetare!

I eftermiddag har jag den stora äran att hålla vårtalet i samband med Stockholms studentföreningarnas traditionsenliga Valborgsfirande på Skansen. Det är första gången jag har förmånen att vara med under detta firande och det ska bli en fantastisk upplevelse att inför många unga (och troligen några äldre) studenter med vita mössor (troligen några lätt gulnade) och med det vackra Stockholm som fond uppe på Solliden, få hälsa våren välkommen.

Dessutom är detta tämligen exotiskt för en norrman. I mitt hemland firas inte Valborg på något särskilt sätt, vi har inga majbrasor, mösspåtagningar eller studentsångare som sjunger in våren. Under denna tid på året förbereder vi oss istället inför vår stora vårdag: syttende mai. Så med min norska bakgrund är det extra hedrande för mig att få hålla eftermiddagens vårtal inför studenterna.

Det här är också den tidpunkt då alla idogt arbetande studenter på KI och vid andra lärosäten äntligen börjar se konturerna av en hägrande sommarledighet – eller åtminstone ett litet avbrott i pluggandet. Ni som följer min blogg vet att jag brinner för utbildning och att jag i mån av tid försöker komma ut och undervisa här på KI. Denna vår blev det vid ett par tillfällen och den entusiasm och det engagemang jag mötte bland studenter och hos de lärare jag träffade, är något jag burit med mig sedan dess.

Ett av mina budskap i eftermiddagens tal är just detta: Kraften och det viktiga i att vilja utvecklas, vara nyfiken, lära sig nytt, förändra, påverka. Det är en stor och inspirerande del av KI.

Jag vill passa på tillfället att önska er alla – studenter och medarbetare vid KI – en glad Valborg och en trevlig fortsättning på våren. Njut av den spirande grönskan, blommorna, fågelsången och dofterna!

Uppdatering: Se några bilder från firandet här nedan.

På Sollidens scen framför Stockholms studentföreningars fanborg.

Stockholms Studentsångare sjöng in våren, mycket vackert.