Hur blir en oorganiserad person organiserad? (6 tips)

Vi har alla en vän eller familjemedlem som aldrig kommer ihåg något. När man avtalat att träffas, det man bad personen ta med, viktiga datum, inlämningsuppgifter och dessutom alltid är sen… listan kan göras lång. Jag var den personen väldigt länge. Sen insåg jag att det inte var hållbart. Jag var inte bara oorganiserad utan även dålig på att hantera stress vilket blev en ond cirkel. Jag är absolut inte den mest organiserade idag men här är vad jag gör för att vara lite mer organiserad och strukturerad:

1. Gör allt som går att göra direkt direkt

Om du har problem med att du glömmer till exempel inlämningsuppgifter kan du eliminera hela momentet att behöva komma ihåg det om du gör det direkt. Då kan du med gott samvete glömma det eftersom du redan är klar. Detta gäller stora som små uppgifter men framför allt små. Om man gör dem direkt slipper man ha en lång lista på saker som måste göras.

2. Använd en kalender

Jag använder kalendern i min telefon. Fördelarna med den är att den är synkad mellan alla mina enheter och jag har den alltid med mig. Jag lägger in allt: planerad pluggtid, jobb, tentor, träning, träffa vänner och små saker jag ska komma ihåg att göra. Det bästa funktionen är att man kan lägga in påminnelser. Så bara en så liten sak som att komma ihåg att ta hem sjukhustofflorna om jag ska jobba i helgen kan jag lägga in i kalendern med en påminnelse så jag inte glömmer.

Så här kan min kalender kan se ut, som ni ser är jag dålig på att lägga in föreläsningar/seminarium.

3. Jobba med notiser

På min mobil så har jag inga överflödiga notiser då detta stressar mig. Jag inaktiverar notiser från alla appar vars notiser inte gör mig någon nytta. Jag rensar de notiser som är klara (exempelvis påminnelser om uppgifter eller annat) men har kvar alla notiser som jag inte är klar med än. Likaså med sms och meddelanden. (Är så dålig på att svara och kommer absolut att glömma det om jag tar bort notisen eller öppnar meddelandet utan att svara.)

Även mejl försöker jag jobba systematiskt med. Om jag läser ett mejl som jag inte hinner svara på just nu eller mejlet innehåller något jag måste göra utföra markerar jag återigen mejlet som oläst. Jag arkiverar gamla och irrelevanta mejl (på detta sätt finns de fortfarande kvar ifall jag skulle behöva dem men inte i min primära inkorg och puttar ner viktiga mejl).

4. Att göra-lista

Jag har 3 att göra listor med olika prioritet och skriver än in sista datum för detta (förutom detta åker även de saker med deadline in i kalender med påminnelse 1 vecka och 2 dagar innan). Jag använder mig av anteckningsappen på min mobil.

5. Hur jag avverkar att göra-listan

Finns det något mer stimulerande än att få två flugor i en smäll? Det är ett mantra som jag lever efter. Har du en minut över? Avverka en punkt på att göra-listan istället för att scrolla på sociala medier. När man delar upp listan känns den inte lika stor. Gör en liten sak här och en liten sak där. Då märker man knappt att man har gjort något. På bussen, i väntan på ditt sällskap, på rasten, innan föreläsningen eller när som helst när du upptäcker att du tar upp din mobil för att du inte har något bättre för dig.

6. Planera veckan

Min ambition är att göra detta varje söndag men det blir tyvärr inte alltid så. När jag väl gör det brukar jag sätta mig ner med ett blankt papper (eller kalendern eller min lilla whiteboard) och göra en veckoöversikt. Jag fyller i vilka tider jag ska vara i skolan, eventuellt jobba men också när jag ska plugga, tvätta, städa, träna, träffa vänner och vila.

Mer organisation och struktur gör att saker blir lättare, ger en känsla av kontroll och minskar min stress. Det är i längden värt att lägga de där extra minuterna på att planera och organisera!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.