6 sätt att hantera din stress

Inte en enda människa är immun mot problem, ångest eller stress. Dessa är en normal del av vårt liv och kan drabba vem som helst där ute, oavsett ålder, kön eller bakgrund. Även om viss stress kan vara fördelaktigt, kan kronisk stress ha negativa effekter på både vår fysisk och mentala hälsa. Därför är det extremt viktigt att hitta hälsosamma sätt att hantera stress på.

Här är några förslag att slippa allt detta:

1. Öka din fysiska aktivitet – Att träna regelbundet kan hjälpa till att minska stressnivåerna och förbättra ditt humör.

2. Lär dig avslappningstekniker – Tekniker som yoga, meditation och djupandning kan hjälpa dig att slappna av och hantera stressen på ett mer effektivt sätt.

3. Förbättra din sömn – En bra sömnrutin kan hjälpa dig att känna dig mer utvilad och mindre stressad.

4. Prata med någon – Att dela dina känslor med någon du litar på kan göra det lättare att hantera stressen.

5. Prioritera din tid – Försök att undvika att ta på dig för mycket ansvar och lägg tid på det som är viktigt för dig.

6. Förbättra din livsstil – Försök äta hälsosamt, undvik överdrivet alkoholintag, rökning och droger.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns någon ”one-size-fits-all” lösning för stresshantering, det är viktigt att hitta vad som fungerar bäst för dig. Och om du känner att du inte kan hantera din stress på egen hand, är det viktigt att söka professionell hjälp.

Glöm ej att du inte är ensam i detta! Att känna sig stressad är helt normalt vi går igenom det tillsammans.

Tveka inte att kontakta mig om du har funderingar om psykologprogrammet eller studentlivet här på KI.

/Daniela

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.