10 tips inför högskoleprovet

Hej!

Oktober närmar sig.. Det innebär höst, Halloween och högskoleprov. För många av mina klasskamrater har högskoleprovet varit nyckeln till läkarprogrammet. Det är en fantastisk möjlighet som kan skapa två vägar in till KI, via provresultat och det alternativa urvalet PIL.

Enligt statistik från UHR brukar gränsen för urvalsgruppen HP hamna kring 1.70. För PIL ligger gränsen runt 1,40-1,50. Oavsett vart man hamnar i normeringen skadar det aldrig att söka.

Höstens prov är 22 oktober och anmälan öppnar idag.

Jag har själv skrivit högskoleprovet ett antal gånger och kom in på läkarprogrammet via PIL. Här återberättar jag det som fungerade för mig.

10 tips inför högskoleprovet

• Om du inte är ute i god tid..

Plugga ändå! Ibland kommer livet i vägen, ibland är man upptagen och ibland prokrastinerar man. Bär inte runt på skulden av att du inte tagit tag i studierna förrän nu. Gör det bästa med situationen du har framför dig. Om det inte går denna gång så kan du fortsatta pluggandet tills nästa tillfälle.

• Skapa rutiner

Ju mer du repeterar, desto enklare blir det. Starta med att skapa ett schema för dig själv. Kom ihåg att det är svårast att hålla sig till rutinerna i början. Efter några veckor så faller det på plats och blir en mer naturlig del av vardagen.

• Studera effektivt

Det är oftast bäst att studera tidigt på morgonen, dels för att man har färre distraktioner, dels för att det hör ihop med dygnsrytmen. Upplevelser lagras upp under dagen. När du väl sätter dig ner måste du spendera en del energi för att motarbeta alla tankar kring tidigare intryck. Om du pluggar innan du tar upp telefonen, kollar på en film eller spelar ett spel, är det enklare att hålla sig till pluggandet. Man har dessutom vilat under natten och kommer då vara mindre sliten. Jag tyckte dessa resonemang lät rimliga och tillbringade därmed mina morgontimmar med studier.

Det finns flera kända tekniker för tidshantering. Ett exempel är pomodoro metoden, som utgår från att du arbetar i intervaller med korta pauser. Det vanligaste exemplet är nog 25 minuters studier med 5 minuters paus. Ju längre du jobbat, desto längre blir pauserna.

Det hjälper även att hålla studiemiljön separat från vilomiljön. Jag gick ofta till biblioteket men ibland handlade det bara om att byta rum. Därefter satsade på att spendera 25 minuter i min studiemiljö och 5 minuter utomhus eller i rörelse.

• Repetera grunden

Matten på högskoleprovet bör ligga på samma nivå som gymnasiets matematik A/1b. Det är rekommenderat att man repeterar grundläggande regler, formler och strategier innan man ger sig in på att lösa gamla provfrågor.

• Inkorporera läsning

Mängdträning hjälper. Försök att få in tidningsartiklar, tidskrifter, fack- och skönlitteratur i din vardag. Ännu bättre om du tycker vad du läser är intressant! Stöter du på några ord du inte förstår kan du slå upp dessa och skapa en lista. Det finns även en del ordlistor att tillgå på nätet.

• Utför provpass

Att skriva högskoleprovet under tidspress är något man kan vänja sig vid. Det är väldigt lärorikt att utföra provpassen med tidtagarur för att simulerar upplevelsen innan själva provdagen. Jag rekommenderar att lägga undan en dag då och då för att göra ett fullständigt prov.

• Analysera dina egna misstag

Vilka frågor och delar presterar du sämre på? Vad kan du förbättra? Vad hinner du förbättra? Analysera dina resultatet och lägg upp studierna utefter detta.

• Ta stöd från andra

Det kan kännas tufft att plugga inför högskoleprovet. Ibland tar studierna över och då kan det hjälpa att ta stöd från andra. Det finns forum och grupper för folk som studerar med dig. Du är inte ensam på denna resa och har många du kan rådfråga.

• Förbered mentalt

Allt handlar inte om att repetera frågor och plugga dag in och dag ut. Mycket är också den mentala förberedelsen. Det är inte meningen att du ska må dåligt. Högskoleprovet är inte ett allt eller inget.

För att minska stressen under provdagen rekommenderar jag att skapa balans i vardagen. Nedprioritera inte att träna, sova, äta och vila. Om inte för ditt mående, så är det även nödvändigt för inlärningen.

• Under provdagen..

Satsa på det du vet bäst. Använd uteslutningsmetoden. Chansa om du inte kan svaret. Fastna inte, varje fråga är värd samma poäng!

Glöm inte att unna dig med lediga dagar under studieperioden och gör något riktigt kul när det är över.

Kom ihåg, man får oftast inte det bästa resultatet den första gången och många förbättrar sina resultat när de skriver om provet.

Högskoleprovet är ett lärotillfälle och en möjlighet, men det är en bland många fler.

Lycka till!

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.