Tips till nya studenter!

Då var en ny termin redan i full rullning. Jag har själv haft en väldigt hektisk start minst, vilket jag misstänker är vardagen för många av er också. Det känns dock ändå väldigt skönt att vara igång med rutiner och allt vad plugget innebär. Jag tänkte i detta inlägg lista några tips, trix och vad jag tyckte var extra bra att veta vid min start här vid KI.

• Kurslitteratur

Kurslitteratur är alltid ett knepigt moment. Litteraturlistan kan vara oändlig. Behöver en köpa allt? Vilka är annars viktigast? Behöver en köpa sprillans nya böcker? Frågetecknen är många…

Jag brukar alltid vänta till kursstart med att köpa kurslitteratur (om jag köper kurslitteratur). På så sätt får en ett hum om vad som är mer viktigt och mindre viktigt. Kursansvariga och föreläsarna brukar vara ganska tydliga med vad som är en stark rekommendation och vad som är mer av fördjupningslitteratur. I vissa kurser är litteraturen av stor hjälp och i andra klarar man sig väldigt bra på föreläsningsmaterialet och åhörarkopiorna. Vill man köpa kurslitteratur rekommenderar jag att gå med i diverse Facebook grupper för att köpa begagnat av tidigare studenter eller andra studentlitteratur hemsidor som har till mer rabatterade priser. Annars är en otroligt smidig väg att gå att låna från biblioteket. Detta är extra bra om det är en kort kurs där bokens användningsområden begränsas till enbart den kursen. Kursböcker har 7 dagars lån och om ingen annan ställer sig i kö till samma bok så uppdateras tiden automatiskt i 6 månader. Det går även väldigt smidigt att skicka böckerna mellan våra två campus om boken exempelvis bara finns tillgänglig i Campus Solna men man är beläggen i Flemingsberg.

• Mat på campus

Lunch! Denna viktiga energigivande del av dagen, hur tar man sig ann detta? På båda Campus finns det en massa ställen med mikrovågsugnar för de duktiga stunder när man har en matlåda med sig. I Flemingsberg finns det största mikrovågsugns torget i ANA10 (Alfred nobels allé 10) belägen bredvid Alfreds café. Zanderska huset (ANA23) har även en hel del. För de som glömde matlådan hemma eller helt enkelt inte hade energi till att göra matlådor finns det såklart massa restauranger och caféer där man kan köpa. Alfreds har exempelvis dagligen olika alternativ på varma luncher. Även ett brett urval med sallader, mackor och wraps. Sen finns det fler goda lunchalternativ i och runt om campus området.

• Förberedelser

Det finns inte alltid tillgång till åhörarkopior innan föreläsningarnas start men vid de fall där det finns är det ett stort tips att snabbt skrolla igenom innehållet innan föreläsningarna. Det ger dig en överblick av innehållet och du kan också innan tänka på hur du vill strukturera upp dina anteckningar. Det kan också vara skönt att redan kanske ha ett hum om någon fråga som man vill få svar på under föreläsningen. Självklart finns det inte alltid tid eller energi till detta men det sparar samtidigt lite tid och energi. Känner en sig strukturerad och förbered rullar oftast plugget på lite smidigare sen.

• Skriva ut på campus

I biblioteket finns det möjligheter till att skriva ut papper. Det du behöver för detta är dator, canvas inlogg och ett KI-kort. Betydligt billigare att skriva ut anteckningar och dylikt på detta vis än att köpa en egen skrivare (detta misstag gjorde jag…). Genom att skapa ett konto i KI-print kan du smidigt skriva ut papper direkt från din dator. Annars går det också bra att gå till KIB, logga in på en av deras datorer och välja KIBs skrivare. (Länk för att skapa ett KI-print konto och vidare förklaring för hur du går vidare https://kib.ki.se/datorer-it/skriva-ut-kopiera ). Via KI-print lägger du in pengar på ett saldo att använda ifrån vid utskrifter.

Priser för dubbelsidig utskrift

Ett mini hack är också att automatiskt lägga till schemat i sin telefon för de kurser där TimeEdit finns så man snabbt och smidigt kan se eventuella schema ändringar.

Hoppas ni alla får en fortsatt fin start på terminen.

Allt gott!

// Filippa, logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!