4 tips för att komma igång

Det är svårt att sätta sig ner och faktiskt börja plugga och fortsätta när man fastnar och inte vet hur man ska gå vidare. Här följer 4 tips för att komma igång med plugget och orka fortsätta i en svacka.

1. Ha en tydlig plan så du vet vad du ska göra när jag sätter igång. Upprätta gärna en check-lista med olika punkter som ska göras. Att kryssa av punkter känns riktigt bra, det blir också ett kvitto på att det faktiskt gjorts något.
  2. Om det är tufft att komma igång kan du lura dig själv med att “bara börja med en punkt” på listan, när du väl kryssat av den punkten är du igång och det är sannolikt lättare att fortsätta.
  3. Gör det lätt, om du fastnar eller tröttnar på ett visst område, hoppa vidare till nästa och återkom. Här kommer listan till nytta igen. Fastnar du på något, gå tillbaka till listan och välj något annat som känns lättare. Spara det svåra tills du har lite mer energi (kanske tills på morgonen när du börjar plugga eller tills efter pausen).
  4. Gör det så kul och mysigt som möjligt. Du kanske ser fram emot ditt kaffe och en god frukostmacka, gör det till en rutin att sätta dig framför datorn (eller där du pluggar) och börja lite lätt medan du avnjuter din frukost. Lyssna på musik (eller ha det tyst om du föredrar det), ta på dig bekväma kläder, drick något gott eller ha lite snacks bredvid.

Lycka till med plugget!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.