Plugga på KI med ADHD eller annan funktionsnedsättning

Hur fungerar det att plugga på KI med en fysisk, psykisk eller begåvningsmässig funktionsnedsättning? I detta inlägg kommer jag berätta om de bästa stödfunktionerna som KI erbjuder enligt mig.

Förlängd skrivtid och sitta avskilt under examination

Detta innebär att du får mer tid för att skriva tentamen, oftast 1 timme men kan skilja sig mellan olika examinationer beroende på ordinarie skrivtid. Dock är det viktigt att poängtera att det inte gäller alla examinationer. På vissa praktiska eller muntliga examinationer gäller inte detta och då har du samma förutsättningar som alla andra. Detta gäller exempelvis OSCE på läkarprogrammet.

Anteckningsstöd

Detta innebär att du kan identifiera en kursare som kan få betalt av KI för att anteckna under föreläsningar och skicka dessa anteckningar till dig. Du kan välja en kursare själv eller få hjälp med detta.

Mentorsstöd

Detta innebär att du får träffa en studievägledare regelbundet som hjälper dig med att lägga upp strategier för planering och studieteknik för att underlätta ditt liv och studierna. Du får då träffa en studievägledare som endast jobbar med detta och ni kan träffas digitalt eller fysiskt.

Detta är bara ett fåtal av de stödfunktioner som KI erbjuder. Läs mer om stöd för dig med funktionsnedsättning HÄR.

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.