Hur skiljer sig universitet från gymnasium?

Godmorgon!

Antagningsbeskeden för VT2023 närmare sig och jag inser att det var ett år sedan jag inväntade mina resultat. Jag studerar nu på läkarprogrammet, men jag visste upp ett ungefär vad som väntade mig då jag har tidigare erfarenhet av KI. Hoppet mellan gymnasium och universitet var däremot inte lika förutsägbar.

Här kommer mina svar på några ”Hur..” frågor angående skillnader mellan universitet och gymnasium.

• Hur svår är utbildningen?

Det beror på vilken skala du använder för att bestämma svårighetsgrad. Är materialet tuffare? Ja, det är trots allt universitetsnivå och därmed högre krav. Känns det lika tufft? Nej, det gör de nog inte.

Eftersom utbildningen är inom ett specifikt område kommer du endast ha kurser relaterade till dessa. Om du väljer en utbildning som sammanfaller med ditt intresseområde kännas det inte som en lika stor börda.

Jag avslutade nyligen en kurs om anatomi och histologi som hade maffigt innehåll. För mig var det däremot inte lika jobbigt som när vi hade fysik i gymnasiet, eftersom det handlade om något jag var intresserad i. Jag känner mig mer motiverad att plugga och prokrastinerar inte alls på samma sätt.

• Hur tidskrävande är det?

Mängden tid man lägger ner på sina universitetsstudier är individuell och anpassbar. Min erfarenhet av sjuksköterskeprogrammet och nu läkarprogrammet, är att vi inte har nära den mängd inlämningar som krävdes på gymnasiet. Tentor och uppgifter är få i mängd och spridda på schemat.

Den fritid som går åt studier är för det mesta om hur väl man vill hänga med under kursens gång. Perioder innan tentor kan självklart bli mer intensiva. Lägger man ner lite extra tid om dagen däremot så går det bra (i min erfarenhet).

Det går även att välja en utbildning som inte är på helfart, ex. erbjuds ibland halvfart och kvartsfart. Detta kan ge dig större lekrum för fritidsplanering.

• Hur mycket är obligatoriskt/på plats?

Det går ibland att välja mellan en utbildning på distans och en på campus, ex. för sjuksköterskeprogrammet. Om du har disciplin och föredrar att skräddarsy din vardag kanske distansutbildningen är för dig. Även du som väljer att studera på plats kan välja vilka föreläsningar du går på. Seminarier och vissa TBL moment är däremot obligatoriska.

I universitet tar man inte närvaro på samma sätt. Missar man för många obligatorier däremot kan du behöva skriva en restuppgift, om inte gå om terminen. Detta innebär då ett större eget ansvar.

• Hur sköter jag ekonomin som student?

Som universitetsstudent får du generellt ett högre CSN bidrag och du kan även ansöka om lån. Utbildningarna brukar inte rekommendera att man jobbar då programmen är på helfart, men det går oftast bra att ta ett extrapass då och då. Besök gärna studentbloggare Kiras inlägg om extrajobb.

Du förväntas läsa kurslitteraturen, men universitet som KI har en hel del upplagor att låna från biblioteket i både Campus Flemingsberg och Campus Solna. Detta är då ett sätt att spara sig bekostnaden.

I sin helhet skulle jag inte säga att jag är ensam om att föredra universitet över gymnasium.

Jag hoppas detta gav lite klarthet.

KI studenterna kommer befinnas på SACO mässor nu i december om du har vägarna förbi och vill ställa frågor. Det går jätte bra att komma fram till KI båsen.

Vi ses!

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.