Så hur klarar en av en kurs som är svår så in i norden?

Skrev ju i förra inlägget att jag tycker att statistik är förbaskat klurigt. Hjälper kanske inte er kommande studenter så mycket att veta (även om det kan vara soft att veta att en inte är ensam med sin statistik bävan!). Så vad ska en göra om det kommer en kurs som känns ORIMLIGT klurig? Här får ni mina fem tips på att klara av kluriga kurser. Eller egentligen på att klara av vilken kurs som helst, men extra viktigt blir det när det är svårt.

1. Ta hjälp av dina klasskompisar. Ge och ta i ditt lärande. För OJ vad en kan lära sig på att lära ut om en har greppat något och OJ vad det kan underlätta att ha en klasskompis som hjälper till på traven när huvudet kokar. Att hjälpas åt kan vara allt ifrån att sätta av tid och sitta ihop, att bolla frågor eller, att öva presentationer eller att skapa delade dokument som en kan hjälpas åt med för att hinna klart med allt. Jag och ett gäng i klassen startar ofta google docs med instuderingsfrågor och exempeltentor. För ibland är det sjukt tight med tid och då är det guld att hjälpas åt. Vi har också en klassgrupp på Facebook där vissa frågor kommer upp och hjälps åt att tas om hand. Så fint!
  2. Ta hjälp av läraren. En får vara den där personen som kommer fram efter föreläsningen och vill ha något förklarat. En får skicka meddelanden på Canvas och fråga saker. Det är ju trots allt en del i deras jobb att lära ut.
  3. Googla. Alltså vi har ju väldigt mycket kunskap inom en ganska kort räckvidd minsann. Ska säga att jag googlat hejvilt för att kika in olika hemsidor med enkel förklarad statistik. Hitta Youtube-klipp, hemsidor eller bloggar där någon ängel har förklarat saker på ett lättillgängligt sätt. Det känns inte alltid SUPERLOCKANDE att leta runt och kolla på klipp efter att en lagt en hel dag på en web-föreläsning som egentligen bara är tre timmar, men som tar typ tio timmar för att hjärnan kollapsar hela tiden. Så då är en inte supertaggad på att googla runt, för egen del vill jag helst skrika i en kudde och slänga ihop datorn… Men efter det lilla break downet så kan du ta nya tag och samla krafter för att försöka ta till kunskapen. SPSS-akuten är exempelvis en sida jag kikat på en hel del denna veckan. Ibland för att överhuvudtaget veta vad det är jag gör. Web-föreläsningarna vi har är också bra, men ibland behöver jag färska upp all gammal statistik för att ens kunna förstå första tio minuterna in i föreläsningen…

1. Förenkla, förenkla, förenkla. Yes! Förenkla och försök förstå så pass mycket eller lite så att du kan landa i kunskapen. Det kommer alltid finnas mer information att greppa tag i. Kommer alltid finnas en nivå till. Men ibland får en stänga av det örat och bara ta in det som en behöver. För att klara tentan. För att klara sig vidare. En måste inte kunna all extra kunskap.
  2. Kolla på gamla tentor. Ska du ha en tenta på kursen och känner dig orolig att inte klara den? Är det samma kursansvarige som det varit tidigare? Kika då på gamla tentor. Eller be att få instuderingsfrågor. Vet inte hur bra det är i inlärningssyfte men ofta täcker frågorna upp typ allt men du har något att hålla fast i när du pluggat. Öva på frågorna framlänges och baklänges så du lär dig alla. Och även om det kan kännas klurigt – försök förstå svaret istället för att lära dig innantill.
  3. Bestäm över din tid. Svåra kurser ÄR svåra! En vill ju mycket hellre ta en promenad, äta godis, städa, plocka med tvätten, träna, handla, laga mat, ringa ett telefonsamtal eller scrolla på telefonen. Jag är helt med er! Men försök bestäm över din tid. Jag hade sjukt svårt för detta i veckan. Dels då jag låg med feber och inte kunde tänka klart mellan alla oändliga naps. Dels då jag märkte att när jag väl kollade på web-föreläsningen så satt jag bara och kollade på klockan och räknade ner tiden. Lyssnade alltså noll. Nästa vecka, när febern är borta och huvudet tillbaka, ska jag försöka lyssna och ta in. Inte bara lyssna och bocka av.

Och hallå! Ta en paus och gå ut och kika på himlen om den är såhär magisk!