Vad vill jag göra efter avslutad utbildning? #yrkesroll

På temat vad en kan göra efter avslutad utbildning tänkte jag lyfta lite olika tankar som jag själv haft och har kring vad jag vill göra framöver. Jag har ju tidigare varit inne på att jag haft lite spretiga och vilsna känslor kopplat till vart jag är på väg, så här kommer på sätt och vis fortsättningen på det inlägget.

För nu är jag ändå inne på tionde och sista terminen och efter sommaren väntar ett år av praktik, PTP, innan jag får min legitimation. Då är studietiden över. Då är jag psykolog. På riktigt.

Så hur går tankarna?

Jag har lite olika spår som jag är mer sugen på och faktiskt en hel del spår som jag skulle kunna tänka mig att testa. För det är ju himla svårt att veta vad vissa jobb och arbetsuppgifter faktiskt innebär i praktiken. Och det är med skräckblandad förtjusning som jag inser att det är brett och att jag kan skapa min egen väg framåt med envishet, driv och en smula tur. Att jobb absolut finns men att vägen fram ibland behöver beredas. Vart vill jag då bereda denna väg? Även där är jag lite spretig och har flera idéer som känns spännande och möjliga. I stora drag kan jag dela upp det hela i fem punkter, de går ibland in i varandra och ibland är de mer separata.

Jobba med breda hälsoinsatser.

Det hade varit otroligt roligt att få jobba med insatser så som fysisk aktivitet, stress, sömn och liknande. Kommer in på det under flera av punkterna nedan, men jag märker att jag dras till att se stora penseldrag som kan få effekt för många. Hade gärna jobbat preventivt med dessa hälsoinsatserna för att förebygga psykisk ohälsa.

Jobba mot företag och organisationer.

Något jag tycker är kul är ledarskap, grupprocesser och samarbete. Att lyfta hälsan på en arbetsplats genom workshops och kanske även individuella samtal hade varit spännande.

Även här hade jag tyckt det varit superkul att få blanda in breda hälsoinsatser som sömn, stress, fysisk aktivitet, återhämtning och andra delar som är viktiga i livet.

Forska.

Även här ligger i nuläget ämnena fysisk aktivitet, stress, sömn och även ensamhet högt på listan. Trots att även andra ämnen är sjukt spännande och intressant att veta mer om. Ibland känns det som att ju mer en vet om ett ämne, desto mer intressant blir det!

Forskning är stort inom psykologi och jag hade väldigt gärna gjort en doktorandtjänst på halvtid samtidigt som jag jobbade med frågorna på halvtid. Kanske inte möjligt och kanske lätt blir 200% jobb – men hade gärna haft kontakt utåt samtidigt.

Starta eget företag

Att starta eget och på något sätt skapa en plattform för fysisk och psykisk hälsa. I nuläget är det drömmar och visioner, men något inom mig vill ändå skapa. Många håller med om att fysisk och psykisk hälsa är otroligt viktigt och många tycker kombinationen är bra. Vet inte hur det skulle se ut och vet inte vad som skulle vara drömmen med företaget, men tanken finns och den får hänga med och växa.

Jobba på en mottagning inom vissa områden

Först och främst skulle jag (likt alla) vilja vara på en mottagning där kollegor och arbetsförhållanden är bra och där jag känner att jag gör skillnad.

Av någon anledning har jag i nuläget fastnat för att en stressmottagning hade kunnat vara väldigt intressant. Även medicinsk psykologi, alltså ett samarbete mellan psykologer och läkare i hanteringen av medicinska problem, verkar spännande. Annars tycker jag det är supersvårt att säga vart jag vill jobba. Det är spännande när föreläsare som jobbat med en viss patientgrupp kommer och föreläser. Samtidigt har jag med viss avundssjuka kunnat känna ”Hur kom du dit? Hur tog du valet att det var just dessa du ville jobba med?”. Dock tror jag 100% att det gäller att testa sig fram här. Hitta sin grej. Inte konstigt jag inte vet hundra vad det kommer bli efter 4,5 år i skolans trygga värld.

Att plugga är rätt bra tryggt för mig.

Hur jag ska komma dit jag vill?

För att få jobba med vad jag vill? Ingen aning just nu. Ibland ger det mig PANIK och ibland känns det KANON. Är säker jag hittar rätt. Med hjälp av små steg framåt med stora drömmar i bakhuvudet. Steg ett blir att göra PTP och få testa på arbetet lite mer på riktigt. Gärna inom något område som känns extra spännande för mig och som mitt hjärta klappar extra för. Kanske kan det sen öppna upp vägar, möjligheter och tankar om vart jag vill.

Och i övrigt så fick jag precis en film skickad till mig från min kursare Sofie. En film där hon och jag leker loss på KI. Hör egentligen inte till inlägget – men jag har haft så otroligt roligt under mina år som student. Såklart att det bitvist är och har varit tufft men jag har verkligen trivts. Skulle jag kunna spola tillbaka tiden hade jag gjort det. Så ibland (ganska ofta) tänker jag att oavsett vart jag hamnar framöver, oavsett om den vägen kanske ibland kommer kännas snårig och krokig – så har jag haft livets år som student på KI. Jag är makalöst tacksam för erfarenheter men framför allt vänner.