Coronaviruset: KI trappar upp aktiviteterna

För en vecka sedan skrev jag här på bloggen att “KI ska en aktiv kraft mot rykten, skvaller och stigmatisering” och att vi som universitet har ett extra stort ansvar att bidra med “nyanserad och faktabaserad beskrivning av coronaviruset och hur utbrottet bör hanteras”.

Denna fråga har inte blivit mindre aktuell under den vecka som gått och nu tar KI ännu ett steg för att stödja arbetet mot smittspridningen. På uppdrag av Socialstyrelsen kommer vi nu att ta fram utbildningar, kurser och övningar för personal inom vård- och omsorgssektorn i Sverige. Syftet är att sprida kunskap om hur vi bör vårda och behandla patienter som insjuknat i covid-19 på ett säkert och tryggt sätt – för både patient och personal.

Självklarhet att stödja

För KI är det en självklarhet att prioritera och stödja myndigheternas och vårdens arbete med det nya coronaviruset. Vi kommer att fördjupa vår samverkan med Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten och Region Stockholm och på olika sätt säkerställa så att vi bidrar konkret med det stöd och den hjälp som efterfrågas. Som alltid när samhället står inför utmaningar är det viktigt att vi jobbar tillsammans och fokuserar på hjälpas åt.

De senaste veckorna har KI arbetet intensivt både internt och externt för att sprida kunskap om det nya coronaviruset. Minst ett tiotal av våra forskare har medverkat frekvent i medierna och svarat på frågor om smittspridningen i många artiklar och inslag i tidningar, radio, TV och på nätet de gångna veckorna. Vi har också publicerat en hel del texter själva på våra webbplatser – se en länksamling i slutet av detta inlägg.

Tack för insatser

Jag skulle vilja passa på tillfället att tacka alla KI-medarbetare som ställer upp, prioriterar om och arbetar extra för att hjälpa till med det här. Det gäller såväl ni som arbetar med externa relationer och ni som arbetar “bakom kulisserna” med information till anställda och studenter, till exempel förbereder olika former av insatser som kan bli nödvändiga om situationen eskalerar.

Universitetsledningens krisorganisation är aktiverad sedan några veckor och arbetar brett och kontinuerligt med alla de frågeställningar som är och kan bli aktuella som en följd av spridningen det nya coronaviruset.

Jag skrev det för en vecka sedan och upprepar det gärna: Gör det till vana att regelbundet gå in på  den informationssida som vi skapat och som uppdateras kontinuerligt i takt med att kunskapsläget förändras. Här nedan följer en sammanställningar av det som KI publicerat om det nya coronaviruset på våra allmänna kanaler:

Internt:
Information till medarbetare och studenter (uppdaterat ett flertal gånger sedan den 27 januari)
Så bidrar KI med stöd och kunskap till samhället och vården
Vi följer noggrant utvecklingen kring coronaviruset

Externt:
Karolinska Institutet får uppdrag att träna personal i samband med covid-19
Tre KI-ledda coronaprojekt vidare i EU-anslag
Karolinska Institutet står inte bakom falska SMS
Tema covid-19 (samlingssida om aktuella KI-relaterade artiklar och forskning om covid-19
KI-forskare satsar på att utveckla vaccin mot det nya coronaviruset
Utnyttja KI:s BSL3 för forskning om covid-19

Blogg:
KI ska vara en aktiv kraft mot rykten, skvaller och stigmatisering
KI etablerar covid-19-grupp

Podd:
Hur vinner man mot ett virus?
Vem dog i spanska sjukan?

Presskonferens i dag på Folkhälsomyndigheten om coronaläget i Sverige och världen. Från vänster: Anders Wallensten, Folkhälsomyndigheten, Johanna Sandwall, Socialstyrelsen, Johan von Schreeb, KI samt Anneli Bergholm Söder, MSB