När motivationen tryter och det känns som att det tar emot lite för mycket

Hej,

Idag tänkte jag att jag skulle dela med mig av lite tips i tider när det ibland kan kännas lättare att ge upp än att fortsätta kämpa. Många av oss har varit där och de flesta skulle hålla med om att det ställs väldigt höga (etiska) krav på att få arbeta med människor och att det i vissa sammanhang finns mycket små utrymmen för att vara mänsklig. Men kom ihåg, det är arbetsmiljön det är fel på, inte dig.

Ni är ju, som ni redan vet vårdens och världens blivande hjältar (det må låta klyschigt men ibland behövs klichéer) och ni behövs kanske mer än någon annan yrkesgrupp på marknaden just nu. Med det vill jag bara säga att ni har råd att vara extra snälla mot er själva i tider som präglas av ständiga examinationer och som kantas av något jag väljer att kalla ”fyrkantighetens perfektionism”. Ibland känns det som att jag måste säga till mig själv på skarpen- var nu extra snäll mot dig själv för katten! (vilket kan uppfattas som både komiskt och paradoxalt), men det förstärker ju samtidigt bara den gemena bilden av att arbetsmiljön är för hård mot oss. Så idag tar jag på mig uppgiften som skällande moster, just för att någon måste göra det. Det medföljande mottot som är svårt att formulera blir något i stil med ”Glöm nu för all sin dar inte bort att vara snäll mot dig själv!”

För visst kan sjukvården upplevas som att den alltid måste hålla hela vägen, vara vattentät (eller ska jag säga bulletproof?), flawless och till 100 % fri från anmärkningar. Men verkligheten ser inte ut så. Vi är människor, och trots att vi i största mjöliga mån vill hjälpa andra människor så gör vi ibland, i ärlighetens namn misstag och det måste få vara så. Ge inte upp på ditt uppdrag att rädda människoliv bara för att du är människa i en omgivning som förväntar sig att du ska vara perfekt- sänk kraven istället. Unna dig det där lilla extra, just för att du räddar liv varje dag. När det känns stressigt, unna dig en paus. När du känner dig hungrig, unna dig något extra gott att äta. När du känner dig trött, unna dig vila.

Maskiner behöver inte återhämtning. Men maskiner kan inte heller göra det jobb som vårdpersonalen gör. Och eftersom arbetsmiljön ser ut som den gör i sjukvården så måste du själv ge dig det du behöver när ingen annan kommer att göra det. Är du en person som ofta sätter andra före dig själv måste du sätta dig själv först nu. Put on your on safety mask first. Och det gäller året runt, i nöd och i lust.

Hoppas det kunde vara till hjälp, det var det för mig.

/Johanna Abrahamsson

Johanna sjuksköterskestudent

Jag läser termin 5 på sjuksköterskeprogrammet och är som mest intresserad av hälsa och sjukvård ur ett globalt perspektiv. När jag var liten var min största dröm att få åka någonstans inom Centralafrika och upptäcka den naturrika regnskogen. Nu, 20 år senare är jag påväg att ta mitt första kliv utanför Europa och till Uganda med KI's hjälp och min dröm har (nästan) gått i uppfyllelse. Jag är väldigt intresserad av utbildning och undervisning så har du några som helst frågor om sjuksköterskeutbildningen eller studentlivet på KI är det bara att skriva till mig. Vi hörs!