Hur kan en vanlig dag se ut på logopedprogrammet?

Hej hej. Nu när vi kommit in lite i bloggandet tänkte jag att det kanske finns lite funderingar kring hur en dag på logopedprogrammet kan se ut. Det kanske är lite mer spännande för ni som precis sökt och kanske (förhoppningsvis!!) är framtida studenterna. Men jag hoppas även det är det för er nuvarande studenter att få se hur det är på andra program! Häng med på en dag! 🙂

Nu har jag precis lämnat in en skriftlig ”tentamen” (mer av en större inlämningsuppgift) i kursen ”Statistik 2” och försöker nu komma igång med nästa kurs som är ”Projektarbete och skriftlig framställning”. Sista spurten innan sommarn! Nu har jag full förståelse för om en tänker ”åh nej inte matte(!!)” och att det inte alls har med logopedi att göra för det tänkte jag… Men det är faktiskt bra förberedelser inför examsarbetet på termin 8. Kursinnehållet är även väl anpassat till logopedi och logopediska undersökningar.

En ”vanlig dag”:

• Start för föreläsningar varierar men ofta drar de igång på förmiddagen, 10:00. Denna kurs läser vi vid Stockholms Universitet så klockan ringer 07:30 och 09:00 rullar pendeln mot skolan.
  • Framme vid universitetet lyxas det ofta till med en energidryck som livar upp föreläsningen som varar i cirka 2 timmar.
  • 12:00 LUNCH. Matlåda eller nåt trevligt man kan hitta på campus.
  • Just denna kurs är det extra mycket eget arbete och ansvar för att få saker gjorda i tid. Så efter lunch blir det att sitta kvar på skolan 2-3 timmar och jobba på uppgifter, alternativt åka hem och köra hemifrån. MEN det är alltid roligare att få några kursare att sitta kvar och plugga med en. Hade det varit en annan kurs (som är mer baserad på föreläsningar med en avslutande tentamen) hade det förmodligen efter lunch varit ytterligare föreläsningar på 2-3 timmar.
  • Väl hemma (om plugg redan är gjort) ska fritiden få sitt också. Oftast blir det att umgås med vänner men det är skönt att bara ligga och dra i sängen/soffan med…Glömde nästan det näst viktigaste av allt, att laga matlådor!! Viktigast är att senare vila upp sig för nästa dags föreläsningar och uppfifter.

Det är lite svårt att i stora drag dra en dag för det varierar mycket och beror väldigt mycket på vilken kurs det är man läser och var man läser den. De första terminerna läser en ganska många kurser vid Stockholms Universitet vilket var lite av en chock för mig. Hur mycket/ lite man pluggar efter skolan varierar ju såklart också beroende på kursupplägg och vad det är för form av examination.

Tips från coachen är iallafall att försöka gå på alla föreläsningar, även om det inte är mycket som är obligatoriskt. Men det föreläsarna tar upp är oftast det viktigaste och det blir alltid lite enklare när en pluggar sen att kunna hänga upp det man läser på något någon precis nämnt.

Jag hoppas detta gav lite av en inblick i plugg-vardagen som kommer med att vara en logopedstudent. Som sagt varierar det mycket vilket jag tycker är extremt skönt. Mindre risk för att bli uttråkad! 🙂

Tveka inte att ställa frågor nedan eller under fliken ”fråga oss” i vanlig ordning om några funderingar uppstår.

Allt gott!

// Filippa, logopedstudnet

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!